Böjja ("Forma") kylarslang?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Brukar tyvärr vara mer eller mindre omöjligt pga att slangen i sig själv är formgjuten med 'kord' i sig. Bästa sättet att lösa det är att använda metallkrökar (Ej galvade !VIKTIGT!) då skarpa krökar krävs och sedan använda vanlig armerad slang på övriga ställen.

yeahtarzan

Medlem
2 aug 2005
20
0
1
Boden
okej, tänkte om det kunde gå gemon att värma och därefter forma.. men det är nog ingen större ide´då..
Tack för svaret iaf!

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Fjäder

Är det inte alldeles för dj...a krökar fungerar det fint med en rak "vanlig" olje beständig vattenslang med en "lagom grov" spiral fjäder innuti, då blir det inget stopp/tätt veck på slangen utan det flödar och kyler.

xx_Petra

Medlem
27 okt 2009
14
0
1
Umeå
Var kan man få tag i dessa spiralfjädrar? Vad heter det egentligen?

Finns det ingen risk att de flyttar på sig och slangen bryts och stoppar flödet?

Bromsar de inte flödet ganska mycket också?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.051
113
Stora Blåsjön
Jag brukar köra med alurör som jag bockar, då vet man att det är samma form när det är varmt också. Annars letar men lite på en bilskrot så brukar man hitta lämpliga slangar som kostar nästan ingenting.

xx_Petra

Medlem
27 okt 2009
14
0
1
Umeå
Jag brukar köra med alurör som jag bockar, då vet man att det är samma form när det är varmt också. Annars letar men lite på en bilskrot så brukar man hitta lämpliga slangar som kostar nästan ingenting.
Slangarna som sitter i bilar är inte av samma dimension som dem till skotern, de ska vara 26mm invändig omkrets och sådana har jag fixat. Jag har aluminiumböjar men jag tycker de är fula, spiralerna är smidigare och syns inte.