Vill ha batteri på skotern

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Det blir ju en jäkla överspänning....drygt 30 Volt på batteriet låter inte sunt. Lär ju bränna batteriet på ett litet kick.

Isåfall en diodbrygga och en regulator typ LM338 el. liknande.
Dock behöver du också ytterligare några små komponenter. Svårt att få nån snygg lösning. Betalar man dessutom frakt på komponenterna blir det nog billigare att köpa en ny färdig avsedd för skotrar...:rolleyes:

/Henke
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Isåfall en diodbrygga och en regulator typ LM338 el. liknande.
/Henke
:afraid::afraid: Njaa! Först skulle man behöva en REJÄL glättningskondensator efter bryggan (läs bilstereokonding, stor eller större än en 1/2-liters bira) men även med det kommer effektförlusten i regulatorn bli stor. Visst, ska man bara driva en GPS är det väl OK men sen slänger någon på en 12V handstrålkastare och poff. Lägg sedan till att en oreglerad generatorspänning kan vara ganska ful och skapa problem för regulatorn och att kondingen måste fungera ner till 30 minusgrader, o.s.v.

Har haft två skotrar, båda med elstart och fyrsladds voltregulator. Om inget annat, köp en original till min skoter då, har gått i sex år och drygt 600 mil utan något som helst problem.
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Hehe, tror du missuppfattade mig lite kanske GeK?
En diodbrygga, regulator tillsammans med ett blybatteri kan rimligen inte kräva nån glättningskondensator. Det är ifall man vill skippa batteriet isåfall.
Men det kan inte vara nån vinst alls att varken ge sig på att göra sig en egen regulator eller att använda en glättningskondensator istället för blyacc:en....kanske några gram möjligtvis...? Och känslan att ha gjort nåt själv förstås... :hmmmm2:

Tror mitt 3Ah batteri gick på dryga 200kr.
Voltregulatorn kostar ca 3-400kr.
En 1F konding kostar däremot säkert över 1000kr bara den!
Sen är batteriet förmodligen lättare att fästa i skotern än en rund konding!

Så, köp en voltregulator på ex. Rinab eller nån...och ett batteri hos lokala autoexperten el. dyl. Det blir nog billigaste lösningen, som håller i längden.

Nåja, lycka till med batteriinstallationen.

/Henke
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Nja, alla halvledarregualtorer typ "338" kräver en konding på ingången, detta för att skydda mot ostabilitet, den är vanligen i storleken 0.1-10uF MEN en sådan konding kommer aldrig "skapa" en någorlunda ren likspänning från en rå, likriktad generatorspänning, därmed kravet på "stor" (beroende på vilken effekt du vill driva) glättningskonding. :ciao: Tro mig, jag har konstruerat elektronik sedan tonåren.

Finns förmodligen en anledning till nuvarande konstruktion, voltregulator och batteri, är rådande då det är en mycket enkel och billig metod att skapa bra likspänning från en motorgenerator.
 

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Nja, alla halvledarregualtorer typ "338" kräver en konding på ingången, detta för att skydda mot ostabilitet, den är vanligen i storleken 0.1-10uF MEN en sådan konding kommer aldrig "skapa" en någorlunda ren likspänning från en rå, likriktad generatorspänning, därmed kravet på "stor" (beroende på vilken effekt du vill driva) glättningskonding. :ciao: Tro mig, jag har konstruerat elektronik sedan tonåren.

Finns förmodligen en anledning till nuvarande konstruktion, voltregulator och batteri, är rådande då det är en mycket enkel och billig metod att skapa bra likspänning från en motorgenerator.
Jaja, Okej då!
Men vad menar du att det är för hemlig pryl i en original voltregulator som klarar av att hantera den "råa" likriktade generatorspänningen?
Ursäkta ett litet trådkap herr trådskapare, men måste få fråga lite om konstruktionen....

Är det inte en halvledarregulator i original voltregulator då?
Men jag är helt med på att spänningen efter likriktningen varierar kraftigt, den lär inte se fin ut.

Nåväl, inom det medicintekniska området hanterar vi inte dessa fulspänningar, utan håller oss åtminstonde till nätfrekvensen...hehe!

/Henke