Nej, så klart bytte inte alla med JAG Långar till Rotaxmotorer. Däremot var det många lappar som gjorde det då de utan problem smyger runt en 500 + mil på en vinter.
Om vi säger så här, min mor (och hennes syskon) växte upp i en by i östra Kiruna kommun där familjen också har en stuga. I den byn, och byarna runt i kring, bor många lappar varav ett fåtal än i dag sysslar med renskötsel. I vilket fall som helst umgicks mina morbröder med renskötare varav de flesta köpte JAG Lång med Spiritmotorer. De bytte ganska snart till begagnade Rotaxmotorer och hade då väldigt fina och driftsäkra skotrar till att smyga bland fjällbjörk i meterdjup lössnö. Anledningen till bytena var således driftsäkerheten.
Så småningom anammade Lynx lapparnas behov av lätta, långa, fläktkylda skotrar. Lynx 360, Forrest Fox..
Tro mig, jag betvivlar inte att din kompis Spirit 340 går bra. Grejen är den att de motorerna brukade rackla.. vilket en renskötare 4 mil hemifrån helst klarar sig utan. Och förresten, din kompis Spirit 340 går väl inte en 500 mil/säsong heller?
Håller med dig om att skötsel är A och O, och vi kan väl säga som så att en Spirtimotor krävde mera underhåll än en motsvarande fläktkyld Rotax.
Jag har inte smutskastat Spiritmotorer, jag har bara avrådit ifrån dem p.g.a tvivelaktig driftsäkerhet. Och vad har det med att jag är moderator att göra ( ? )