G-Type Enduro 500 ( 1997 ) Förgasarbestyckning mm... ?

Micke Nydahl

Aktiv medlem
24 feb 2006
60
0
6
43
Örnsköldsvik
Hej

Jag undrar vad det sitter för bestyckning orginal i min Enduro 500 ( 1997 ) ?
Den går nämligen lite för fett på låga varv och tomgång.
Den drar även lite mycket olja är det svårt att justera på pumpen ?
Vad ska den ha för oljeblandning ?

Jag har kollat i förgasarna och det satt ett 300 och ett 290 munstycke vad tror ni om att gå ner till ett 285 är det någon som kört med det ?

Det sitter strl. 40 som lågfartsmunstycke.
Vad tror ni om att gå ner till 35 ?

Mvh // Micke
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Jag undrar vad det sitter för bestyckning orginal i min Enduro 500 ( 1997 ) ?
Den går nämligen lite för fett på låga varv och tomgång.
2. Den drar även lite mycket olja är det svårt att justera på pumpen ?
3. Vad ska den ha för oljeblandning ?

4. Jag har kollat i förgasarna och det satt ett 300 och ett 290 munstycke vad tror ni om att gå ner till ett 285 är det någon som kört med det ?

Det sitter strl. 40 som lågfartsmunstycke.
5. Vad tror ni om att gå ner till 35 ?
1. Ring till en återförsäljare !

2. Nej , Det är inte svårt att justera. Du gör detta genom att först justera och synka förgasarna och sedan justera pumpen så att linjeringen stämmer överenns mellan pumparmen och markeringen på pumpen.

3. Finns inget exact svar på detta, Det är ju därför du har Oil Injection !

4. 285 finns inte ! Stegen mellan munstyckerna går i steg om 10.

5. Att gå ner på lågfarts munstyckena på LYNX brukar vara mera regel än undantag då de brukar vara rejällt överbestyckade ifrån fabrik, så det bör nog inte innebära några problem.
* Skruva in luftskruvarna i botten,
* Vrid sedan ut dem 1.0 varv
* Montera in 35
* Starta & kör en sväng, Går den fortfarande fett på tomgåmg och lågvarv så vrid ut 1/2 varv till på luftskruvarna, Du bör då få respons på motorn...
Får du inte det så fortsätt att vrida ut luftskruvarna tills du får respons ifrån motorn
( Max 3,0 varv ut !! ) Om den fortfarande inte reagerar efter ca 2,5 varv ut så måste du gå ner ytterligare på lågfarts munstyckena.
När du har fått motorn att reagera så kan du sätta igång med att finjustera med luftskruvarna

IN = Mera bränsle
UT = Mindre bränsle

tills den går så som du vill.

- -

I vilket hack sitter ditt "Clips" på nålarna ?


.......................................................................................................................