Jo det är det visst! Enligt vägverket skall man kunna hantera ett variatordrivet fordon så ni kommer att få köra en liten slalombana med skoter. Vi hade bara nån cm snö då vi körde upp ifjol så vi fick köra fyrhjuling.köra upp? man kör inte upp på snöskoter kort.. man skriver ett prov. Du får dock testa på att köra lite men de är ingen uppkörning.
Det som gäller är att när du ska skriva själva provet måste du ha leg med dig och vara 16 år. kursen får man säkert göra innan. Iaf va jag har hört.Jo det är det visst! Enligt vägverket skall man kunna hantera ett variatordrivet fordon så ni kommer att få köra en liten slalombana med skoter. Vi hade bara nån cm snö då vi körde upp ifjol så vi fick köra fyrhjuling.
Tyvärr så måste man fylla år i samband med kursen. Kanske att man fyller år mitt i men man kan inte gå en kurs två månader före tex. Jag måste gå i samma månad som jag fyller år.Lånar lite tråden nu, det är så att ja också är 15 år och har tänkt ta skoter kortet. Jag fyller år den 10 januari kan ja då gå kursen i december och sen när ja fyllt 16 göra provet och uppkörningen? Har hört att man måste måste fylla år samma kvartal som man ska gör kursen, stämmer de?
Det finns inte nån uppkörning deremot ska du ha testat att ha hanterat fordonet och kan hantera de. Men de är ingen uppkörning.
Kalla det va du vill men man får kändå köra ett variatordrivet fordon i en liten bana. Sen står ledarna och kollar så du kan hantera det.
det här med "uppkörning" och "åldersgräns" är välldigt mycket upp till var och en (dom som har kurserna) så att säga.
Jag känner hur många som helst som har sluppit köra nånting för att få kortet, medans jag känner lika många som har fått köra. (jag körde INTE)
Så det här med åldersgräns. Är nog väldigt olika på olika ställen, enligt LAG så får man inte köra skoter förän man är 16 och har terrängkortet, MEN, jag tror inte det står att man måste ha fyllt 16 för att ta det.
Samma sak om du tar körkortet för bil i usa, då kan du vara 16, MEN, du måste ändå vänta tills du är 18 för att få använda det i sverige.
ja, som exempel kan jag ju säga att i bjästa ("by" utanför övik) så har dom skoter kurser, och då är det 15 årsgräns.
Det är inte i jukkas man tar kortet... gubben som har utbildningen heter Jukka! ärför heter det "jukkas nät och traktor"Okej tack för svaren, "robin från kiruna" vars tog du ditt skoter kort? Tror ja ska ta de med killen i jukkas ( hur de nu stavas ) tog 5 dagar för min bror, typ 1 timme varje kväll
Det är inte i jukkas man tar kortet... gubben som har utbildningen heter Jukka! ärför heter det "jukkas nät och traktor"
det tar bara 4 dagar ca 2-3timmar om dagen punkt slut.