Avdragare till primären

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Några som vet var jag kan köpa en en avdragare för min primärvariator?
Indy 650 rxl sks. -91

Kunde visserligen låna av en verkstad, emn skoter har jag inte hemma och lånar jag den lär det gå några dagar till den återlämnas.
Och dessutom är det bra att ha en egen avdragare.

Sedan undar jag om ngn själ vet vad min primärvariator heter. Jag är ute på touringbutiken för att se efter repsats variator, men jag vet inte vilken jag skall köpa....?

Last edited:

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tack för ditt svar jens.

Ok, jag har en variator som heter p-85. Men vilken typ?
Det finns tydligen två olika modeller
en med smala (9mm) rullar
och en med breda (15mm) rullar.

Var på rinab.nu och tittade.
Någon som kanske vet vilken typ jag har.
Har inte variatorn lös så det blir svårt för mig att kolla. Skall beställa en avdragare och samtidigt köpa repsats för primären och sekundären.

Sedan ytterligare en fråga... Klarar man att få ihop variatorn utan variatorkompressor?

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Nog klarar du få ihop den utan en kompressor nog bara att kirra fram längre bultar dra ihop lite tills dom vanliga passar.

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Har nu köpt en avdragare till Variatorn. 195 kr hos Stenmarks maskin.

De kunde berätta för mig att jag ej kommer att kunna ta isär variatorn för att byta rullar utan ytterligare "special" verktyg.

Vilka verktyg menar de och är det någon som vat var jag hittar detta?

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Ingen som har ngn komentar till detta?
Vore Er evigt tacksam för lite hjälp denna fråga.

Har nu köpt en avdragare till Variatorn. 195 kr hos Stenmarks maskin.

De kunde berätta för mig att jag ej kommer att kunna ta isär variatorn för att byta rullar utan ytterligare "special" verktyg.

Vilka verktyg menar de och är det någon som vat var jag hittar detta?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Det kan ha varit en variatorkompressor de syftade på. Kan ju ev. vara något annat också men tyvärr vet jag inte riktigt hur dessa variatorer ser ut.

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Om du skall byta rullarna så behöver Du behöver ett verktyg för att gänga loss "korset", den sitter utav bara f*n.

Typ det Rinab kallar "Variatoravdragare" med artikelnummer "03-213966"
Försökte bygga ett eget verktyg men misslyckades.
Ta lös locket och fjädern och åk till din lokale Polarishandlare så hjälper han dig med korset för en liten peng.

Rullarna mäter du bara upp och köper repsats därefter.
"tror" du har dom smala på en RXL

Variatorkomprimeraren är bra att ha men det går att få dit locket ändå utan problem om man är 2.

ps. Har en bred sats utan bussningen till locket över om du är intresserad. PM:a för mer info.

/lars

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
jag och en polare byggde en egen avdragare till korset i variatorn, men den gick sönder ett par gånger men efter lite modifiering håller det nu, ska kolla med han om han har kvar det så kan jag ta ett kort om jag kommer ihåg :)

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tack för alla tips. jag lämnade primären till Pro Motor i Umeå. De tog isär den, rengjorde och bytte korsbultar. Rullarna och vikterna var ok. Så nu har jag en fräch primärvariator.

Jag skall dock renovera sekundären själv.
Men nu är problemet att annat....
Vad skall Ofset vara? Jag har en RXL 650 SKS.92.
Jag har en verkstadshandbok där står det olika uppgifter, beroende på vilket serienummer man har... ? Serienummer på Skotern, motorn eller finns det ngt nummer på variatorn? Det enda jag vet är att primären har smala rullar.

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Serienummer _brukar_ ju oftast vara på hela skotern... kolla om nåt stämmer hyfsat överens ;)

Det enda jag kan hjälpa dig med annars är att säga att dom flesta polaris har 5/8 tums offset

/lars

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
jag har köpt lite slit delar som ska bytas i min variator men nu är de bara så att jag ska hitta ett ställe som ska byta de åt mig.
men min största fundering är hur mycket har de tagit för bara jobbet ??

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Om du skall byta rullarna så behöver Du behöver ett verktyg för att gänga loss "korset", den sitter utav bara f*n.

Typ det Rinab kallar "Variatoravdragare" med artikelnummer "03-213966"
Försökte bygga ett eget verktyg men misslyckades.
Ta lös locket och fjädern och åk till din lokale Polarishandlare så hjälper han dig med korset för en liten peng.

Rullarna mäter du bara upp och köper repsats därefter.
"tror" du har dom smala på en RXL

Variatorkomprimeraren är bra att ha men det går att få dit locket ändå utan problem om man är 2.

/lars
Har också provat bygga en egen men den höll inte heller, sedan kan man skada variatorn så att proffsen inte heller får isär den.

Senast redigerad av en moderator:

ssnd

Aktiv medlem
26 dec 2005
90
0
6
51
Älvsbyn
Har också provat bygga en egen men den höll inte heller, sedan kan man skada variatorn så att proffsen inte heller får isär den.
Jag renoverade min variator nu i veckan, och byggde en egen avdragare till variatorkorset som höll galant.

Jag svetsade kort och gott tre stycken plattjärn på en platta, som greppar precis alla tre sidorna av korset.

(För att få alla delarna att passa, så skruvade jag loss locket på variatorn, och "skräddarsydde" alla plattjärnen så att dom passade utan att glappa...)

Sedan förstärkte jag allting ursinnigt mycket...
Skaftet jag svetsade på är en dryg meter...

Denna länk visar en bild på detta monster till avdragare.

http://www.pixbox.se/pic_show_id6642895.html

GLÖM DOCK INTE ATT VÄRMA !!!
(För oss räckte det med en gasolbrännare i ca fem minuter)

Skruva på !!
Mvh ssnd