Enduro 500 ( 1997 ) Spöklika problem... ?

4d4m

Ny medlem
21 sept 2006
4
0
1
Luleå
:confused: tjenare. Jag ahr en lynx enduro 97:a 494.. mycket fin å pålitlig skoter men den har sina spöklika problem.

1. När den står på tomgång drar mattan av sig själv, tycker inte att tomgången är hög, ligger på drygt 1100.. Kan de bero på slitna variatorer?

2. Den kan vara svår att starta, om jag kört 2 timmar å den blivit varm och sedan stannar jag å grillar en timme eller nå å ska starta den igen så vill den inte alls, ka få tjuras med den i evigheter.. alltså då den är pissljummen, varken varm eller kall..

tacksam för svar

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. När den står på tomgång drar mattan av sig själv, tycker inte att tomgången är hög, ligger på drygt 1100.. Kan de bero på slitna variatorer ?

2. Den kan vara svår att starta, om jag kört 2 timmar å den blivit varm och sedan stannar jag å grillar en timme eller nå å ska starta den igen så vill den inte alls, ka få tjuras med den i evigheter.. alltså då den är pissljummen, varken varm eller kall..
1. Beror nog snarare på att du bytt till en bättre/fräschare rem och att du inte justerat ut skivorna på sekundärvariatorn tillräckligt eller inte alls !

2. Tag isär förgasarna och kolla dina nålventiler samt justera flotörhöjden.

* Brukar den starta lättare med lite choke ?
* Brukar den starta lättare om du håller full gas utan choke ?

.

4d4m

Ny medlem
21 sept 2006
4
0
1
Luleå
tack för tippsen.. förstår vart du vill komma, ja tror inte att de har något med soppa tillförseln... den tjurar vilket som.. är ju lite kubik i den så den är ju kännslig för just soppan..

det är underligt att när den är helt kall å stått ute i 35 minus över natten startar den på 3 draget men när ja sedan kört den ritkigt varm å stannar ett tag då är den tjurig.. kan de vara för fet blandnig? olje blandning alltså