Serva RER sek. variator... ?

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Hade tänkt ta isär och gjort rent den men är inte säker på hur jag ska göra. Dom 3 skruvarna på utsidan är dom för justering av fjäderspänning eller rembredd. Behöver jag ta lös dom. På insidan såg dom 2 halvmåne låsringarna. Jag måste alltså pressa ihop den för att få bort dom. Måste jag fixa till en fjäderkompress eller går det utan. Hade tänkt få ihop den med samma inställning också men det syns väl i vilka hål som fjädern har suttit i om den skulle sprätta lös när man tar isär den.

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Dom tre skruvarna är till för att justera rembredden
Du behöver inte ta bort dom dära tre skruvarna man tar lös det med den dära låsringen på baksidan av variatorn. Och när man ska ha ihop variatorn igen så behöver man inte ha nån fjäderkompressor det är bara att spänna för hand

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
48
Luleå
Hmm, mja jag stod med hela min vikt och rubbade inte fjädern (purple i mitt fall) så nog ska man vara King Kong för att orka pressa ihop. Ett gängstål är att rekommendera anser jag.

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
48
Luleå
Jepp, 225 låter bekant.

Här har ni mitt enormt proffsiga sekundär-"tool" in action:

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Jag använde också gängstångs principen. Att trycka ihop den för hand var ju inte att tänka på. Det är ju stor kraft i fjädern så man måste vara försiktig. Använd dubbla muttrar på under sidan jag hade bara en låsmutter och det räckte inte, tur jag såg det innan jag hade skruvat ur stången ur muttern.

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
43
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Jag använde också gängstångs principen. Att trycka ihop den för hand var ju inte att tänka på. Det är ju stor kraft i fjädern så man måste vara försiktig. Använd dubbla muttrar på under sidan jag hade bara en låsmutter och det räckte inte, tur jag såg det innan jag hade skruvat ur stången ur muttern.
ja de hade kunnat blivit en dyr och plågsam historia de
:(