lättaste sättet att tömma ur kylarvätskan?

R

Robin

det brukar gå bra att fåur allt
om du låssar dina cyllar nu kommer du att få vatten/glykol i vevhuset
jo det fattar ja, men jag tror att det blir å pumpa ut all vatten verkar lättast så, om jag inte hittar någon slang eller nåt under motorn.

men jag fattar ändå inte hur det ska kunna gå att få ut vattnet därifrån genom att blåsa ut re eftersom hålet som går till pumpen ligger ovanför vatten nivån...
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
De där vattnet går bara ner en liten bit :p går ej tömma från nått annat håll än uppifrån.. Jag hade nån sug grej när jag tog ut mitt. Fast det blev lite kvar i botten.. då körde jag lufttryck så försvann allt ^^.. hade ju såklart täckt för kolvar osv.
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Lossar han nu får han inte alls nått vatten i vevhuset för de går inte igenom dit. det där ligger bara en liten bit ner. jag blåste ut allt för säkerthets skull men de hade inte behövt. Iaf om jag minns rätt ^^ men lita aldrig på mig..

det brukar gå bra att fåur allt
om du låssar dina cyllar nu kommer du att få vatten/glykol i vevhuset
 
R

Robin

aa det är nog säkrast att tömma ut allt ifall det skulle vara hål rakt igenom, ivlket ändå verkar ganska osanoligt då cylinderfotpackningen är gjord i paper (eller likande material) :S
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
jag har ju alldrig låssat på en xcr/xlt cylle så det kan stämma att du inte har några vatten kanaler mellan cylle och block

om du häller flytande kväve på motorn så fryser ju även glykol å då ere ju ba...
ne nu fantiserar jag iväg igen men de hade varit en kul grejj att prova:D
 
R

Robin

haha det provar jag nog helst inte, sprick risken är nog radikalt stor då :p
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
jag är då 99.9% säker på att det bara är en liten bit ner o inte rakt igenom för jag gjorde de där i somras på min xlt och de ska väll vara samma sak på din.. :p men man vet ju inte riktigt va jag gör när jag meckar ^^
Fast skotern funkar ju nu iaf :) har du kikat om de syns på sprängskissen?
 
R

Robin

jao, men jag gör så att jag pupmar ur i bara ett hål, så man se om det är botten på den eller om det går rakt igenom, bara för att vara säker...

Quethec: vad för årsmodell var det på din xlt? samt vilken cc? eller alla xlt kanske hade monoblock motor i sig...
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
nej XLT står de ju på ditt block med robin o de står för xtra light trippel.
men enklaste sättet att funder om det sitter kylkanaler mellan cyllar o block är att kolla om du har någon kylar slang i blocket.
har själv inte kollat i min xlt om de är de men du kan ju kolla :p
 
R

Robin

nu har jag tagit bort cylindern... var inte kanaler rakt igenom så allt gick ju bra.

är samma motor på en xlt men xcr motor men xcr har större förgasare bara
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Som jag trodde då :) härligt när allt går bra ^^

Svar på din förra fråga som kanske inte är så nödvändigt längre är iaf årsmodel 96 och 600 cc
 
R

Robin

ok, amen då är det samma motor fast större förgasare på xcr å så är det något till tror jag också...
 
R

Robin

?! lag på att ha trippel pipor? eller missuppfattar jag dig väldigt grovt just nu? :/
 
R

Robin

altså skulle min vara olaglig då eller? samt typ en viper eller alla andra tripplar med singelpipa?