timmar

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Beror på om det är jag eller du som kör :)
Men skulle nog sagt mellan 500-1000 mil :p
om de gör dig klokare
 
R

Robin

om du kört laglïgt så (max 70km/h) så är det ju bara räkna ut själv 100*70= 7000km, +- 100mil kanske för du kör väl inte alltid +70km/h
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
600 mil gissar jag på för tror man inte ofta ligger på 70 på led. om det inte är såna där 3-4 meters breda leder som vissa län har. Här där jag bor får man ligga på 30-40 sen jämnar det väl ut sig när du kör på lägdor, sjöar etc.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
varmkörnings tiden måste man ju oxå komma ihåg
jag varm kör minst en minut innan första metern tas med skotern sen gasar man ju inte som en idiot så fort man gränslat sadeln heller
tex om du kör skoter 4gånger i veckan i 15veckor blir det
60 varnkörningar x 1minut = 1timme
jag räknade ut min snitt fart på revon i fjol och jag kände mig en smula besviken resultatet blev långt under dom lagliga 70km/h så mycket kan jag säga
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Jag säger som dig ja :p 600 mil låter rätt rimligt.


600 mil gissar jag på för tror man inte ofta ligger på 70 på led. om det inte är såna där 3-4 meters breda leder som vissa län har. Här där jag bor får man ligga på 30-40 sen jämnar det väl ut sig när du kör på lägdor, sjöar etc.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
varmkörnings tiden måste man ju oxå komma ihåg
jag varm kör minst en minut innan första metern tas med skotern sen gasar man ju inte som en idiot så fort man gränslat sadeln heller
tex om du kör skoter 4gånger i veckan i 15veckor blir det
60 varnkörningar x 1minut = 1timme
jag räknade ut min snitt fart på revon i fjol och jag kände mig en smula besviken resultatet blev långt under dom lagliga 70km/h så mycket kan jag säga

orka varmköra på det viset. Räcker att ha den uppallad och gasa runtmattan i 10-20 sek sen kan man köra lite normalt men inte fullgas ;)
 

fille

Välkänd medlem
28 sept 2006
128
0
6
Töre
600 mil gissar jag på för tror man inte ofta ligger på 70 på led. om det inte är såna där 3-4 meters breda leder som vissa län har. Här där jag bor får man ligga på 30-40 sen jämnar det väl ut sig när du kör på lägdor, sjöar etc.

nog kör man då 70-75 efter led
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
fille: Inte för jag vet vart "töre" ligger men här i mittsverige så kan man knappast ligga på 70-75 efter leden utan att köra in i ett träd eller mötande skoter. Lederna här är lika bred som en skoter.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
hehe beror nog på vad man har för skoter, om skotern klara av att man gasar på lite, själv så går de inte så fort :p har ganska gammal skoter med ganska dåligt toppfart :(
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
fille: Inte för jag vet vart "töre" ligger men här i mittsverige så kan man knappast ligga på 70-75 efter leden utan att köra in i ett träd eller mötande skoter. Lederna här är lika bred som en skoter.
Här i södra "mittsverige" är det lika. Ofta är ju inte leden bredare än att skidornas bredd precis får plats mellan rotvältorna, stubbar etc. Sen är dom ofta som puckelpistar på sina håll med. Så inte ofta men kör 70 på lederna då.

Men är ju fin uppvärmning av motorn att fis-åka på led tills man kommer ut på en sjö eller så ;)
 

ReXen

Medlem
16 nov 2005
12
0
1
Kan nog säga att få skotrar har en högre medelhastighet än 40 ( isf folk som tycker om att blåsa 170 på sjöisarna dagar istärck :eek: ), skulle tippa att man ligger mellan 25-40, alltså 100 timmar = 3-400mil Man kan ju inte räkna med att man alltid kör som fan på leder och sjöar i 100h isträk, det är varmkörning, nedvarvning, lek i slänter ,hop, puderåkning mm mm mm mm mm :)
 

Kalixvansinne

Aktiv medlem
27 jul 2006
60
0
6
Skogen
haha va har ni för skotrar egt?!:confused: jag ligger aldrig under 55 me lynxen på våra leder å det ligger djupt inni bushen så det är int många som sköter om leden men den är 1½ skoter bred alltså rakt frammifrån bred men nog matar man ju över 100 på rakerna !OBS! har en 3300R så nog borde man ju mata på mer den en REV annars så borde man byta till en touring! ;)
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
haha va har ni för skotrar egt?!:confused: jag ligger aldrig under 55 me lynxen på våra leder å det ligger djupt inni bushen så det är int många som sköter om leden men den är 1½ skoter bred alltså rakt frammifrån bred men nog matar man ju över 100 på rakerna !OBS! har en 3300R så nog borde man ju mata på mer den en REV annars så borde man byta till en touring! ;)
snacka går ju
 
R

Robin

men här uppe i kiruna så är det flesta leder ganska kassa, stora buklor över allt och det dr faktist mycket bekvämare att pressa 70 efter sådanaleder än att åka karusell i 30 efter leden...