REV mxz 600H.O, nerdrevning?

robbin135

Aktiv medlem
31 jul 2004
54
0
1
Larsmo (Finland)
Har funderat på att dreva ner min mxz rev 600 ho med 2 kuggar.. kan nån säga mej om det blir bättre acc eller fart..? har inte riktigt koll på det där. + att ja fundera att läga en 44mm matta på den också..

Tacksam för svar.

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Sv: nerdrevning?

drevar du ner så kommer det bli bättre acc, upp = bättre toppfart
tror du kommer få ganska mycke bättre acc om du drevar ner och byter matta, du kommer få mycke bättre fäste med 44mm matta, de är väll 32mm orginal på den?

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se

det beror på vilket drev du byter
men oftast byterman topdrev
med ett mindre topdrev får du en lägre utväxling = som att cyckla på en lägre växel
komihåg att du kommer troligen att sänka tra klickerna 1steg så inte motorn övervarvar och eventuelt en brantare helix så att inte skotern ska tomvarva
man kan få sämre ax om man enbart växlar ner skotern

robbin135

Aktiv medlem
31 jul 2004
54
0
1
Larsmo (Finland)

okej.. joo det är en 32 mm på orginal.. okej men behöver man ändra nått på variatorn då? tyckte en av er var inne på det?

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle

Inte för att förstöra er trevliga diskussion men det var en sak jag itne fattade :S

robbin135 sa "Har funderat på att dreva ner min mxz rev 600 ho med 2 kuggar.. kan nån säga mej om det blir bättre acc eller fart..?" Om du inte visste om det blev högre topfart eller acceleration varför funderade du då på det? Hade du hört att de va bra lr? Lite fundersam varför du kom på den ideen ^^

robbin135

Aktiv medlem
31 jul 2004
54
0
1
Larsmo (Finland)

okej. jag hade hört att man får bättre acc av det men var inte säker så därför frågade jag. jag är inte riktigt bra på det där men om man drevar upp eller ner och vad det gör. så därför frågade jag... Nått fel med det eller?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik

Men just 2 kugg lät som att du hade hört det var bra? :)

Tror det tillsammans med ett fint v-kitt och 44 matta kan bli riktigt trevligt

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna

okej. jag hade hört att man får bättre acc av det men var inte säker så därför frågade jag. jag är inte riktigt bra på det där men om man drevar upp eller ner och vad det gör. så därför frågade jag... Nått fel med det eller?
vet man inte eller är lite osäker så är det ju bara att fråga, hur ska man annars lära sig, allt kan man ju inte prova sig fram till, ingen är född som expert.

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34

tänkte dreva ner min 500ss 2 kugg också för minskat remslitage, men vilket drev är det man byter? är det det stora lr lilla drevet? kan det behövas göra annat än att klicka ner på TRA:n? vart rekomenderar ni att köpa drev (billigast/bäst) och vad ska jag ha för drev? finns ju typ 13w och 15w lr vad det nu var?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36

tänkte dreva ner min 500ss 2 kugg också för minskat remslitage, men vilket drev är det man byter? är det det stora lr lilla drevet? kan det behövas göra annat än att klicka ner på TRA:n? vart rekomenderar ni att köpa drev (billigast/bäst) och vad ska jag ha för drev? finns ju typ 13w och 15w lr vad det nu var?
Vill du dreva ner så är det det övre, mindre drevet du skall byta. Ta bort kedjehuslocket och räkna antalet länkar i bredd på kedjan så vet du om du ska ha 13w eller 15w. Sen tror jag inte det skiljer så mycket i kvalitet på just dreven så det kan du nog köpa hos ski-doo återförsäljare, rinab, skoterbutiken mm, hugget som stucket. Välj efter priset.

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34

är kedjan verkligen så bred att det är 13/15 länkar på bredden? trode det vbar typ 4-6 st länkar...

edit: är det ingen som vet om det är 13 lr 15 på en 500ss -04? skotern står 12 mil härifrån så det e lit svårt o kolla...

Last edited: