Höjd rxl tappat dämpning.

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Hej, nu har jag och kompisen höjt hans rxl resultatet är vi nöjda med. Dock har den fått jätte dålig dämpningsförmåga förut var den helt okej nu är den helt kass. Kan det ha något med att vi flyttat fästena fel eller? Vi har en liten teori om att dämparen ligger fel (har för lite vinkel) så den knappt används vad tror ni!?

Känns även som problemet kan ligga i att vi höjt den för mycket i främre fästet!? Spekulera vidare jag slänger upp en bild också.
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
Det inte om dämparen upplevs så men direkt man sätter sig på och guppar lite så bottnar den direkt. Dämparen trycks inte ens ihop. Det känns nästan som att det bara är boggiefjädrarna som jobbar. dämparns som bara ligger där!? Det ända jag skulle kunna tänka mig är att den har förlite lutning så den inte får "plats" att komprimeras. Vad tror ni!?
 
R

Robin

kan ju vara så att den ligger för horisontellt så att den inte dämpar... låter väldigt troligt för den såg ju förjävligt hög ut :D måste ha mycket skid tryck sådär :p
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
36
Skellefteå
joda men den ska förmodligen höjas fram också... Tror du det kan vara så vad tycker du jag ska göra då? flytta fästet?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har höjjt min boggie på min 650 och från början så flyttade jag fästerna i sidled och det vart skit, tänkte tok fel när jag gjorde det :D. Hur som helst så kan man inte flytta fästerna i sidled. Jag använde orginalhålen förutom fram då jag sänkte fästet till det lägsta befintliga. När jag flyttade fästerna i sidled (ca 2cm) så vart boggien helt stum!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Jag tror det är bakre boggiefästet som du har satt för långt bak. Om du kollar på originalplåtarna så är det flera hål i en linje som man ska följa, annars blir det inte bra.

Om man inte måste spänna ihop boggien med spännband eller dyl. när man sätter i den är hålen med stor säkerhet för långt bak.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
Men Jonas om du höjjer den i framvagnen först så kommer ju främmre delen av boggin att komma upp i luften så att du måste sänka ner den mera.
annars så kommer du att ha så mycket skidtryck.
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
hur mycke måsten ni höja den då... ta bort boggien palla upp chassit i våg,
ta ett lod från orginal hålen å mäta sedan från hålen hur mycke ni vill ha ner boggien.
sänk ner boggien både fram och bak annars blid de bara kokoblaj av de hella
komer gå som ett spett på gropig led :( hoppas ja kunde vara till hjälp
jag höjde min skoteren polaris 500 efi -93:a 5cm fram och 7cm bak
unkade skit bra men höjer ni mer än så så kommer ni att få
problem med skid trycket = skit kass styrning.... inte roligt att åka rakt fram :)
 
Last edited: