Reparation av Formula 500 -98

robhol

Medlem
27 okt 2006
12
0
1
Boden
Hej!

Påsken 2005 lånade min far min skoter och han hade istortsett aldrig kört skoter. Han for till fjällen med arbetskompisarna och ptja den kommer hem i ett skick som kanske inte var något glädjebesked.
Han hade kört in i en sten med vänster skida och trailingarmen hade tryckts bakåt så fästet för trailingarmen vid fotstödet hade tryckts bakåt väldigt mycket och känns inte som att det bara är att bryta tillbaka.
Hösten 2005 påbörjade jag reparationen men av någon anledning så stannade det av och blev ingen skoterkörning för mig förra vintern.
Men nu är abstinensen oerhört stark och kan verkligen inte vara utan så ska ta och fixa till denna nu.
Förra hösten kom jag så här långt.

Det jag tänkte göra här är att skriva lite hur det går med denna reparationen, vet inte om det är något som får postas här men handlar ju trots allt om tekniksnack då jag kommer fråga en massa frågor hur ni tycker man ska göra osv och folk kommer även kunna lära sig förhoppningsvis lite av det också.

Hade ett problem då jag slutade förra året och det var att mattan var låst gick inte ens att få den i rullning men så fort man började plocka isär den så visade det sig att drivaxeln hade hoppat ur sitt fäste på vänstersida i kraschen, vilket är rätt logiskt och som gjorde att mattan låste sig. Så har även en liten buckla i fästet som jag måste banka till men ska förhoppningsvis inte bli några problem där.
Så det jag beslutade mig för att göra var att plocka isär hela skotern så att man istortsett bara hade ett rent chassi att jobba med för att reparera chassiskadan som det finns en bild på här:

Verkligen kommit igång en hel del nu och det mesta på chassit är nu borttaget.

Efter det beslutade jag mig för att plocka lös fotstödet från chassit för att få en överblick hur skadat själva chassit är, detta är resultatet:

Ingen trevlig syn tycker jag vet inte riktigt hur man ska kunna banka tillbaka och svetsa för att få ett bra resultat. Fotstödsdelen osv som jag har tagit bort har jag hittat en bra hemsida till där man kan beställa lösa delar ifrån. Skidoo återförsäljaren här tog mer än dubbelt så mycket för dessa delar än att beställa från internet.

Det enklaste hade ju varit att få tag i ett beggat chassi och om jag fattat detta rätt så är det ett S2000 chassi, men inte det lättaste att få tag i ringt skoterdemonteringen här men de hade inget.
Så kommer att avvakta ett tag nu på att det ska dyka upp ett chassi tror det är det mest prisvärda och absolut det bästa resultatet.

Kommer att uppdatera denna tråd kontinuerligt så fort jag fått några delar att jobba med, får jag inte tag i något chassi måste jag tyvärr försöka banka till detta så att det blir OK så att man kan ta och köra skotern denna vinter iallafall.

Det blev mycket text =)

////Robin

Last edited:

robhol

Medlem
27 okt 2006
12
0
1
Boden
tuckters Ska ta och slå en pling till vilhelmina, tack för tipset

Norden_AN har skickat henne ett PM nu så blir värt att se =)

Polaris-jimmy jag vet ju inte smällen ger ett intryck av att det gick snabbt men han säger att det gick kring en 30 - 40 km/h och han är en väldigt lugn person så. Sen tog smällen så "perfekt" det tog tvärstopp och han fick sig en flygtur men skotern stod kvar vid stenen.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Det där går fint att svetsa. Får kanske lägga lite ny plåt där bara, putsa rent ordentligt, punkta och sen tiga lite försiktigt.

Håller själv på med alu hela dagarna.

robhol

Medlem
27 okt 2006
12
0
1
Boden
Tyvärr Znufsan så är inte det där S2000 chassit men tack iallafall =)

lars, alltså jag vet fasen inte om det är aluminium eller om det är plåt.
Trodde först att det var aluminium men det känns så "hårt" för att vara aluminium. Men har faktiskt inte kollat så mycket på det men grejjen är att det blir en hel del jobb att räta ut det där funderar på att klippa bort den delen helt och försöka göra en ny plåt.

MRBLOMMEN denna adress:

http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=261&B=30

är ju dock orginaldelar men det finns där iallafalll =)

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Tyvärr Znufsan så är inte det där S2000 chassit men tack iallafall =)

lars, alltså jag vet fasen inte om det är aluminium eller om det är plåt.
Trodde först att det var aluminium men det känns så "hårt" för att vara aluminium. Men har faktiskt inte kollat så mycket på det men grejjen är att det blir en hel del jobb att räta ut det där funderar på att klippa bort den delen helt och försöka göra en ny plåt.

MRBLOMMEN denna adress:

http://216.37.204.206/xtremepowersports/Skidoo_OEM/Skidoo.asp?Type=13&A=261&B=30

är ju dock orginaldelar men det finns där iallafalll =)
prova med en magnet för alu e ju inte magnetiskt likså rostfritt
men vanligt blöt/svartjärn e ju de

robhol

Medlem
27 okt 2006
12
0
1
Boden
prova med en magnet för alu e ju inte magnetiskt likså rostfritt​

men vanligt blöt/svartjärn e ju de​
Har testat med magnet nu och det verkar tyvärr som att det är aluminium, så det bästa är nog att vänta på att ett chassi ska dyka upp.

EDIT1* Hittat ett F2000 chassi, hur tror ni att det är jämfört med S2000?

Last edited: