blir och gå dåligt när den blir varm

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
jag har en ski-doo blizzard 5500mx -81 och när den blir varm så blir den och gå sämre. när man står stilla o sedan gasar så blir den och bludra o då måste man typ pumpa lite på gasen o sen kommer den igång. vad kan de bero på ? de e bensin från förra året o jag tänkte om de kunde vara nåt sånt som spökar ?
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Och gör ren förgasarna. Min gick som skollat efter jag gjorde ren dom ifjol. I år har jag ingen bensin i tanken men lär väl ligga kvar nå droppar i förgasarna. :/

En sak som jag såg i instruktionsboken till min Blizze va att man skulle hälla i en sked olja genom tändstiftshålet en gång var 40:e dag. Läste boken på engelska på nätet så jag fattade inte riktigt varför. Nån som vet?
 
Last edited:

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
okej . får ta och göra de nån dag o hoppas att den blir bättre. fast nu har ju snön smält :( de lilla som kom tidigare.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Rotax 503 -79 va? Har den cdi-tändning eller har den "vanlig" tändning med brytare osv.? Isåfall skulle jag nog kolla upp/byta ut kondesatorn(erna)...är dessa slut brukar motorn stanna helt när den blir varm, men om de börjar vara dåliga så kanske den bara går sämre..?
 

jodujadu

Välkänd medlem
28 okt 2006
128
1
6
kopparberg
Rotax 503 -79 va? Har den cdi-tändning eller har den "vanlig" tändning med brytare osv.? Isåfall skulle jag nog kolla upp/byta ut kondesatorn(erna)...är dessa slut brukar motorn stanna helt när den blir varm, men om de börjar vara dåliga så kanske den bara går sämre..?
de e en rotax 503 iaf. men de e årsmodel 1981. eller om de bara e på skotern och motern e från nått annat år de vet jag inte. men tycker de borde vara samma. de e vanliga brytare i den, tror jag iaf. kan inte se någon cdi-box . e inte så duktig på att skruva med skotrar men vet hur en cdi-box ser ut
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Rotax 503 -79 va? Har den cdi-tändning eller har den "vanlig" tändning med brytare osv.? Isåfall skulle jag nog kolla upp/byta ut kondesatorn(erna)...är dessa slut brukar motorn stanna helt när den blir varm, men om de börjar vara dåliga så kanske den bara går sämre..?

Ingen CDI, det är bara tändspolar på -79.