Tror du att jag är helt blåst eller? Det fattar väl vem som helst att man inte kan bedömma driftsäkerheten genom att kolla på nån video. Däremot kan man läsa om olika Apex turbo ägares erfarenheter och bilda sig en uppfattning genom det. På
http://www.ty4stroke.com kan du läsa och bilda dig en egen uppfattning. Den uppfattnig jag har fått genom att studera det forumet är att apex med turbo är förvånansvärt driftsäkra, även fast dom höjer laddtycket när dom tröttnat på 260hk(sjukt).
Angående varför Yamaha inte bygger skotrar med turbo så har jag inget bra svar. Men att tro att dom inte skulle klara av att bygga en överladdad motor är bara löjligt.
Att 20hk/l skulle göra en sådan skilnad har jag svårt att tro. Det är ju inte så att man har fått ut dom där 20hk/l extra genom att höja laddtrycket. PZ med MCX turbo har lägre laddtryck än Apex med MCX turbo.