Lossa sekundäraxel på indy chassiet

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Godmorgon.
Jag har försökt att få loss sekundärvariatorn men utan någon framgång så jag köpte mig en beggad sekundäraxel. Så i helgen skulle jag plocka loss den befintliga sekundäraxeln genom att lossa på lagret, plocka loss drevet i kedjehuset men fick inte loss den ändå fast jag slog som ett as på kedjehussidan med en sandfylld gummihammare och sen en rejäl slägga men det rörde sig inte en millimeter. Är det något jag har missat plocka loss eller?

R

Robin

Det finns en låsring på vardera sida om bromsskivan.
Tänkbart att problemet ligger där.

Mvh/Jörgen

nej jag vet vart problemet sitter. Du har inte lossat på lager huset på variator sidan. gör det så blir det inga problem, 2 skruvar som du får bort om du tar bort luftboxen och 1 skruv som du lossar inifrån tunneln, rekommenderar starkt att blocka bort drivaxel först.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack grabbar! Jag har nog missat skivbroms låsringarna för jag har lossat lagret på variatorsidan. Plockade loss drivaxeln för det va trångt så förbaskat men s***** drivaxeln fick jag inte ut. Hur plockar jag ut själva drivaxlen? Har lossat på drivaxeln så den är lös men jag kan inte lirka ut den för axeln tar emot det är som att drivhjulen måste skjutas ihop och det verkar ju omöjligt att göra.

R

Robin

du måste ta lös kedjehuset för att lättast få bort drivaxeln, sedan dra hela kedjehus med axln utåt så kan du pressa ner axln.

menar du låsringarna på variatoraxelns lager i kedjehuset? finns ingen anledning att ta bort dom om du ska ha bort axeln. ta bara bort drevet samt sekundär och lagerhuset på variatorns sida av variator axeln så ska den vara lös.

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Ta bort bromsoket så kommer axeln att lossna.
Ang. drivaxeln så ska det gå att ta ur axeln åt vänster utan att lossa lådan.

R

Robin

Ta bort bromsoket så kommer axeln att lossna.
Ang. drivaxeln så ska det gå att ta ur axeln åt vänster utan att lossa lådan.
om man lossar på lagret i kedjehuset ja, men det är garanterat 20gånger lättare att bara lossa hela kedjehuset. låter jobbigare men jag lovar dig att det är det inte..

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
om man lossar på lagret i kedjehuset ja, men det är garanterat 20gånger lättare att bara lossa hela kedjehuset. låter jobbigare men jag lovar dig att det är det inte..
Jag kan ha fel men det brukar gå att få ut utan att ens behöva ta loss lagret.:cool:
Drivhjulet sitter ju en bra bit in på mattan och det är ju bara axeländan som sticker in i kedjehuste som ska ut åt vänster.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tackar för tipset Robin_Från_Kiruna :) Jag får inte lös drivaxeln genom att bara lossa på den, men nu förstår jag! Man måste ju plocka loss hela kedjehuset...att jag inte tänkte på det! Då borde det bli mer plats å då borde jag kunna vinkla ner axlen utanför tunneln på vänstersidan.

Angående sekundärvariatoraxeln så har jag redan lossat variatorlagret på variatorsidan, plockat loss kedja och drev. Jag får inte däremot inte lös sekundären så det är därför jag ska plocka ut hela axeln. Men jag måste ha missat bromsskivans låsringar kan inte tänka mig något annat eller? Ska åka ner på torsdag och skruva lite mer och kastar in en rad om hur det gick efter. TACK så mycket för alla goa tips!

R

Robin

Tackar för tipset Robin_Från_Kiruna :) Jag får inte lös drivaxeln genom att bara lossa på den, men nu förstår jag! Man måste ju plocka loss hela kedjehuset...att jag inte tänkte på det! Då borde det bli mer plats å då borde jag kunna vinkla ner axlen utanför tunneln på vänstersidan.

Angående sekundärvariatoraxeln så har jag redan lossat variatorlagret på variatorsidan, plockat loss kedja och drev. Jag får inte däremot inte lös sekundären så det är därför jag ska plocka ut hela axeln. Men jag måste ha missat bromsskivans låsringar kan inte tänka mig något annat eller? Ska åka ner på torsdag och skruva lite mer och kastar in en rad om hur det gick efter. TACK så mycket för alla goa tips!
presis så jag menade :D

Det där med låsringar kring bormsskivan hade då inte jag iallafall. Att du inte får lös sekundären kan ju bero på att det finns en "splaining" i den som stoppar den från att snurra runt på axeln, den kan ha rostat fast, testa å spraya rostlösning mot det stället så lossnar den säkert... förutsagt att du tagit bort bulten som håller fast sekundären också...

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
jepp den bulten har jag plockat loss :) har sprayat in 200st rostlösande sprayburkar..så det ska få ligga till på torsdag å gotta till sig.