Hej
Tack för svaret, väldigt bra info
Jag har varit i Arvidsjaur och kört skoter i stort sett varje vinter sen jag var liten men av någon anledning så hittar jag inte mycket bättre nu än när jag var liten
Man for mest till samma ställen som låg i närheten hela tiden (farsan var inte så sugen på att köra) så jag hittar inte sådär väldigt bra runt ställena du beskriver
Jag har haft ett uppehåll nu i 7 år där jag inte kört nästan nånting, har haft fullt upp me jobb och annat men förra året så började jag köra mer igen när jag köpte mig egen skoter.
Så nu vill man gärna börja hitta till ställen där man kanske inte var när man var liten.
När jag varit på "akka" så menar jag själva berget där masten ligger på vi brukar mest köra upp där just det skoterspåret går upp till masten (spåret som börjar nere vid bilvägen)
Vi började utforska lite mer runt "akka" förra året (har tills nu trott att det varit ett endast 1 berg)
Var är det du menar backarna finns ?
Vi har varit runt just det berget med masten lite och såg att det fanns ett vidskydd där på baksidan som låg väldigt fint till, mer än så har vi inte varit och kört runt där
Ligger dom mer på baksidan om man ser från vägen sett?
Kör upp till masten, men passa er för att köra för nära, inte troligt att hjälmen håller för några ton is ovanifrån.
Kika söder ut, då ser ni några kala toppar, i regel mindre uppkört där.
Baksidan av själva "Akka" (som blir framsidan för oss som kommer från A-jaur) har också en massa inbjudande lössnö backar om man gillar att bära.
Finns bland annat en rågång som går rakt upp, här skiljs agnarna från vetet, när snön är över 1,5 meter djup !
Kör ni till vänster om masten när ni kommer från vägsidan, så kommer ni till ett stup, lirka er ner till vänster om detta, då hittar ni också fin skoterterräng.
http://web.telia.com/~u96002643/utfl_sten.htm
Gissa på att det körts sönder lite variatorremmar under årens lopp på dessa sluttningar.
Skoterhandlarna i A-jaur hoppade säkert jämfota hopp av glädje, när vi ungdomar kommit in efter en helgs bärning av snöskoter och tömde lagren på variatorremmar.
Gissar att hungerträsket vid Lefatsfjällen är sjön man kör över just innan man kommer fram till fjällen (från arvidsjaur sett) vi får ta och kolla där i vinter om vi hittar någon stuga
Helt rätt, när ni kommer från A-jaur,så ligger stugan till vänster.
Vi brukar mest sitta på berget som är just där leden slutar när man kommer upp på själva Lefatsfjällen, går det att fortsätta längre bort där leden slutar och hitta fler fina backar än dom som är just där leden slutar för dom är ju rätt uppkörda
Tack igen för tipsen
Det finns fina backar runt hela fjället. Och kör du upp på toppen så ser du ju massor av andra toppar västerut.
Långfredagar med vackert väder besöks fjället av folk från När och fjärran. A-jaur, Malå, Adak, Slagnäs mm. mm.
Ett tips på en fin skotertur när du kommer från Krokträsk, är att köra Domarleden mot Storberg, Här går det en led till Lefatsfjällen. Kör rakt över dessa fjäll och ner mot Skellefteå älven kör leden till Slagnäs. Därifrån vidare ut mot Storavan, Här passerar Nasaleden, kör den mot A-jaur.
Ca. 2 km efter Storavan hittar ni en fin koja som Arjeplogs SSF låtit uppföra, perfekt för att stanna till och käka.
När ni fortsätter ni till Sjöträsk, efter ca. 3,5 mil från Storavan. Vik av från Nasaleden och kör mot Storberg, då är ni tillbaka på Domarleden mot Malå (Och Krokträsk). ca 15 mil enormt härlig skoterkörning.