Gå bättre

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
Hej!

Skaffade mig förra hösten en ZRT600 -96 och har ingen större erfarenhet av skotrar. Men jag har fått ett problem med skotern.

Skotern reagerar lite konstigt på gasen. När jag ligger och kör i cirka 50-60 km/h och trycker gasen i botten så kommer inte motorn med en gång, den ökar sakta för att sedan komma med allt på en gång. Nästan som en gammaldags turbomotor.

Vad kan detta bero på och vad kan man göra?

PS. Jag vet att skotern inte är av nyaste modell, men det är den jag har...:eek:

F

Fredrikkoraudi

Hej!

Skaffade mig förra hösten en ZRT600 -96 och har ingen större erfarenhet av skotrar. Men jag har fått ett problem med skotern.

Skotern reagerar lite konstigt på gasen. När jag ligger och kör i cirka 50-60 km/h och trycker gasen i botten så kommer inte motorn med en gång, den ökar sakta för att sedan komma med allt på en gång. Nästan som en gammaldags turbomotor.

Vad kan detta bero på och vad kan man göra?

PS. Jag vet att skotern inte är av nyaste modell, men det är den jag har...:eek:
Ingen kladrar dig för årsmo av din skoter.. dom som gör de kan ju dra, du är nöjd med din och så är det :)

Kan ju ta dom lättaste alternativen

Håller motorn samma varvtal hela tiden innan "den kommer igång"?
Isf rengör variatorerna och byt rem

Om de blir typ.. vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRR så kolla att de inte är skit i förgasarna?? Lätt att ta isär och blåsa rena och sedan montera tillbaka :)

/F

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
Ingen kladrar dig för årsmo av din skoter.. dom som gör de kan ju dra, du är nöjd med din och så är det :)

Kan ju ta dom lättaste alternativen

Håller motorn samma varvtal hela tiden innan "den kommer igång"?
Isf rengör variatorerna och byt rem

Om de blir typ.. vrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRR så kolla att de inte är skit i förgasarna?? Lätt att ta isär och blåsa rena och sedan montera tillbaka :)

/F
Jepp, det är lite som du säger börjar lite sakta sedan kommer allt på en gång. Prova att göra rent förgasarna då.
Remmen är det inte, den är bytt.

Tack för svaret förresten!:)

/Fredrik

F

Fredrikkoraudi

Återkom om det inte är det problemet så kan vi försöka komma på något annat! Finns jättemånga faktorer :D

/F

R

Robin

är så på alla zrt jag testat samt även våran powder extreme (samma motor). du vänjer dig vid gasen efter ett tag.