Lattefärgad motorolja

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Vad kan ha hänt?

Skulle kolla olja i min nyinköpta 4taktsskoter. När jag tog upp mätstickan skummade motoroljan över... ?
Färgen är lattefärgad eller Baylisfargad om man så vill.

Kylvattenn i oljan har jag uteslutit då oljan ej är mjölkvit. Sedan skiktar inte oljan sig om man har den i ett genomskinligt glas, vilket det borde göra. Jag har heller ingen förlust på kylvatten.
Jag har varit med om flera motorer med trasig toppackning där vatten och olja har bytt platts och den här oljan ser inte ut på detta sätt.

Jag har en idé om att oljan har kokt eller att det är fel olja eller h-vetes länge sedan oljan var bytt.

Vad tror ni?
 
Last edited:

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Men oljan och fukten borde väl skikta sig, eller?
Nja det tror jag faktist inte.. Jag minns inte men min olja på moppen var grå och då sa en kille till mej att det var nog någon packning till kylningen som var dålig så att det kom in vatten i oljan..
 
4

426H

Den oljan måste ju bytas i vilket fall som helst så det är väl bara att göra det och se om den håller sig fräsch eller om det blir baylis igen.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Hej,
Detta är typiskt för en 4taktare som inte gått varm nog.
Det bildas 1 liter vatten för varje liter bensin som förbränns i motorn.
Det är oundvikligt att en del av detta vatten slinker förbi kolvringarna innan motorn blivit helt varm, detta är helt normalt.

När sedan motoroljan blir varm, 70 - 130 grader, dunstar vattnet bort ur oljan genom vevhusventilationen.

Om motorn/oljan alldrig blir varm nog så kommer vattnet inte att kunna dunsta bort utan samlas i en emulsion med oljan, som mjölk.

Byt olja och filter snarast.
Låt motorn gå på tomgång och kolla att termostaten fungerar, viktigt för att motorn skall nå rätt temperatur för att dedär med vattenavdunstningen skall funka.

Småkörning där motorn inte når full temp är inte heller att rekomendera med en 4taktare, på en tvåtakt är det ju lätt att slå igen stiften, men på fyrtaktarna så får man vatten i oljan i stället, mer eller mindre.

MVH//
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Låter intressant Skotte, men varför ser man inte detta fenomen på en bil?
Låter i och för sig övertygande, så jag är benägen att köpa din teori.

Hej,
Detta är typiskt för en 4taktare som inte gått varm nog.
Det bildas 1 liter vatten för varje liter bensin som förbränns i motorn.
Det är oundvikligt att en del av detta vatten slinker förbi kolvringarna innan motorn blivit helt varm, detta är helt normalt.

När sedan motoroljan blir varm, 70 - 130 grader, dunstar vattnet bort ur oljan genom vevhusventilationen.

Om motorn/oljan alldrig blir varm nog så kommer vattnet inte att kunna dunsta bort utan samlas i en emulsion med oljan, som mjölk.

Byt olja och filter snarast.
Låt motorn gå på tomgång och kolla att termostaten fungerar, viktigt för att motorn skall nå rätt temperatur för att dedär med vattenavdunstningen skall funka.

Småkörning där motorn inte når full temp är inte heller att rekomendera med en 4taktare, på en tvåtakt är det ju lätt att slå igen stiften, men på fyrtaktarna så får man vatten i oljan i stället, mer eller mindre.

MVH//
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Anledningen att du inte ser detta på bil, är att en bil har mer motorolja, och att bilar oftast inte körs så korta sträckor att detta sker.

Bilar:
Ingen körning upp och ner på släp, blir varma fort då dom inte har motorn "släpande i snön". Termostater som håller järnkoll på motortemp, mycket pga avgasreningen. Du får felkod i en modern bil om termostaten blir dålig/pajjar. Ofta har man motorvärmare till bilar i dom delar av Sverige där man kör skoter.

Hur många har /använder motorvärmare till sin 4takt skoter?

Kör du en bil mycket utan att den blir varm, så får du exakt samma fenomen.

MVH//
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Den oljan såg inget vidare ut alls! :eek:

Förresten så är det inte många bilar om ens någon som har torrsump för oljan som den här skotern har.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Förresten så är det inte många bilar om ens någon som har torrsump för oljan som den här skotern har.
Ursäkta min okunskap, men vad menas med torrsump?

Jag har nu pratat med företaget som sålde skotern till mig, de gick med på att jag lämnar den in på felsök och eventuell lagning på deras kostnad.
Jag kommer att återkomma när jag har fasit i hand.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jo. Det är den där oljebehållaren som du har i din skoter.
På bilar har man ju ett oljetråg under motorn för all olja, medan du på skotern har en extern oljebehållare som oljan pumpas in o ut från.
Det är för att den ska gå bra att starta i kyla o få olja till motorn fast skotern lutar mycket.
anm: t.ex Vissa offroadmotorcyklar och andra mc har oljebehållaren i ramen eller på annan plats.

Ursäkta min okunskap, men vad menas med torrsump?

Jag har nu pratat med företaget som sålde skotern till mig, de gick med på att jag lämnar den in på felsök och eventuell lagning på deras kostnad.
Jag kommer att återkomma när jag har fasit i hand.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Ok, tack nu vet jag varför min offroad har oljebehållaren i ramen.

PS. offroaden är till salu. Yamaha XT 600E -99 DS.
 
Last edited:

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Har nu haft skotern på märkesvärkstad. Oljan tyckte de inte så vidare fin ut.

De bytte olja och filter, markerade exp-kärlet och körde en sväng.
Efter att skotern hade gått drygt 30 minuter, kunde inget vatten hittas i oljan, ej heller ngn förlust av kylvatten kunde påvisas. Kompressionen var ok, och ingen CO-halt i kylvätslan.

Det enda som kunde anmärkas på var att returslangen till oljepunmpen var ersatt med en fel typ av slang som hade börjat spricka.

Ett mysterium alltså.
Ang. det med kondens, så skall den ta vägen ur ventilationen som går till luftburken. Känns osanolikt att så mycket vatten skall ha hamnat i oljan.


Känns lite som om ngn har rent av fyllt på vatten... ?
I alla fall så kan det inte göras mer just, nu, utan man får se hur det beter sig.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Har nu kört ett antal mil efter oljebytet och efter vare tur, tittar jag i oljebehållaren i rädlsa att jag skall hitta vattenblandad olja där.
Tills nu ser oljan helt ok ut och detta problem/mysterium ser ut att ha gått över.

:)