Cobra Enduro 583 ( 1996 ) Mattmått... ?

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Hej nu vill jag ha hjälp med mattan på min Lynx cobra enduro 583 rave -96 vad är det för mått på mattan?
är det 307 eller 320 ?
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Sv: Vad är måtten på mattan till Lynx Cobra Enduro 583 Rave -96?

Men vad behöver jag göra för att få på en 345 matta?
jag måste ju förlänga boggien men vart kan man köpa förlängningskit?
Hur gör jag för att få ner bredden på mattan till 38 ?
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Sv: Vad är måtten på mattan till Lynx Cobra Enduro 583 Rave -96?

Rinab har plåtar http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=16159
annars är det ju inge svårigheter att göra själv om man har grejer...

Sen angående bredden, är verkligen mattan 40cm bred orginal? men iaf så behöver du inte göra nått åt de för de för dom ev. extra 2cm sticker bara ut på sidan om mattan...inga konstigheter med delning eller slides bredden!!

dvs. en vanlig matta går på utan problem bara du förlänger/kortar av boggien...

(edit: kollade lite på gammbilder på RAVE:n å den verkar då vara 38cm orginal för 40cm hade helt klart stypt i tunnelsidorna...)
 
Last edited:

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Sv: Vad är måtten på mattan till Lynx Cobra Enduro 583 Rave -96?

Rinab har plåtar http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=16159
annars är det ju inge svårigheter att göra själv om man har grejer...

Sen angående bredden, är verkligen mattan 40cm bred orginal? men iaf så behöver du inte göra nått åt de för de för dom ev. extra 2cm sticker bara ut på sidan om mattan...inga konstigheter med delning eller slides bredden!!

dvs. en vanlig matta går på utan problem bara du förlänger/kortar av boggien...

(edit: kollade lite på gammbilder på RAVE:n å den verkar då vara 38cm orginal för 40cm hade helt klart stypt i tunnelsidorna...)
I instruktionsboken till min rave 643 så står det då att bredden är 40 original men de är ju somsagt inga problem med en 38.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Dom fick 320x38 1995 (racing 1994 tror jag), innan hade dom 330x40, hur som helst är det inga problem med en 38, bara längden som skapar visst arbete.
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Okej men då kan jag slänga på en matta som är 38 bred?
Men vad händer när jag sätter dit en matta som är 38 när det ska vara 40 för det blir ju att fattas 2cm kommer vändhjulen att gå precis på mattkanten?
Är det någon annan som har prövat detta?funkade det?
Men sen undrar jag om den där förlängningsplåten passar på en -96 för det står att den passar från -97 och framåt?
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Okej men då kan jag slänga på en matta som är 38 bred?
Men vad händer när jag sätter dit en matta som är 38 när det ska vara 40 för det blir ju att fattas 2cm kommer vändhjulen att gå precis på mattkanten?
Är det någon annan som har prövat detta?funkade det?
Men sen undrar jag om den där förlängningsplåten passar på en -96 för det står att den passar från -97 och framåt?
Jag har 38 på min och de går perfekt, mattan sticker fortfarade ut nog mkt.
Vet ej hur det är med förlängningsplåten, men om du har tillgång till verkstad så är de inte svårt att göra egna, min är förlängd till 345 av förra ägaren och han gjorde egna förlängare, kika in i GLS-tråden så har du bilder på hur du kan göra..