Enduro-583 ( 1997 ) TRA variator haveri... ?

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
När jag nu skulle rycka i snöret för första gången i år och fara en prov tur, så startar jag den varmkör sammtidigt som jag håller olje pumpen på fulla spjäll så knastrar det som till i variatorn och inte tänkte jag ju på det så jag for en sväng kommer ut på en väg nyper full gas,går väll ca:130km/h vägen slutar jag bromsar ska gasa igen med det händer inget. Då visar det sig att variatorn har fastna fullt utväxlad med vikterna fast klämda mellan yttreskivan och den fasta skivan som är ännu längre till vänster (vet inte vad den heter). och efter det så märkte jag att variator växlar inte som det ska. och yttreskivan klappar ca 1,5cm!!!:confused: Låter som nått alvarligare fel eller kan det vara något så lätt som te.x rullarna eller vikterna som har blivit slut!
skulle vara tacksam för seriösa och snabba svar! Mvh AxL
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Sv: variator haveri!

Kanske ska nämna att det är en TRA variator och skotern är en lynx enduro 583 -97:)
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Sv: variator haveri!

Kan vara nån viktarm som gått av hände på kompisens gamla mxz. Den gick av vid hålet där låsprinten sitter. Den fastnade då fullt utväxlad och det var bara och hämta släpvagn för att få hem den. Men så blir det när man bara kör och inte kollar över grejerna ibland. Det är bara och riva isär och få domen.
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
okej, det är väll bara att riva variatorn! Men vet nån vad en variator avdragare kostar?
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Jag har prova ta lös variatorn förra året och då tänkte jag ta lös bara yttre skivan men det tar i baljan så jag måste få lös variatorn från konan! Så jag måste väll ha variator avdragare? Eller är det nån som vet nått annat sett?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Du behöver inte köpa en avdragare, det går bra att tippa upp skotern på sidan så att variatorn är uppåt, fyll hålet till variatorbulten med sprit. Tejpa gängtejp på variatorbulten, dra in den för hand så långt du kan. Sen kör du med mutterdragare tills variatorn släpper med en smäll. Funkade fint för mig iaf.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
43
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Du behöver inte köpa en avdragare, det går bra att tippa upp skotern på sidan så att variatorn är uppåt, fyll hålet till variatorbulten med sprit. Tejpa gängtejp på variatorbulten, dra in den för hand så långt du kan. Sen kör du med mutterdragare tills variatorn släpper med en smäll. Funkade fint för mig iaf.
:DALKOHOLMISBRUKARE:D
de går lättare med olja men de blir ett grisit före så prova med sprit först och om du inte får de tätt me de så prova med olja
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
okeej får väll prova det, annars är det ju välldigt lätt med variator avdragare.... tack för alla tips! Men vet nån vad renoverings kitt till variatorn kostar?
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Finns nog inget renoveringskit till dom så det blir till att köpa lösa delar. Kan säkert gå lös på en tusing beroende på vad som behöver bytas och om du vill ha det i toppskick eller bara körbart skick.
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
kolla rullarna och viktarmarna.
om du byter dom som bör de ju funka för de låter som de är nå knas med dom.men jämmför rullarna och armarna som sitter i variatorn nu med ett par nya så kanske du ser felet.
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
tack för väldigt bra och smarta svar nu är det bara kvar bränn märket i bakfickan......:)
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Det löste sig med att bara rengöra variatorn, hittade väll ca 3 remmar nersmulade i variatorn!:)