Vilken skoter?

Pinnen

Medlem
4 jan 2007
24
0
1
Hejsan!
Jag har aldrig ägt, eller har nån kunskap om skoter överhuvudtaget. Jag har nu funderingar på att köpa mig en touringskoter i prisklassen ca 50000kr och kollat upp en yamaha venture och en ski-doo grand touring, vilken bör jag välja, för och nackdelar, eller har ni något annat tips i den prisklassen? :confused:
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Beror på vad du ska navända den till? skjussa, cross åka, lössnö åka?



Mvh
Jonas
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Vi har ägt en Ski-doo Grand Touring 600 -02, dom går väldigt bra, billig att äga, köra m.m. Håller för mkt också! En toppen skoter med andra ord.
 

Pinnen

Medlem
4 jan 2007
24
0
1
Vi är två ganska så storväxta personer som ibland kommer åka på den, så det är viktigt att fjädringen är bra, jag kommer mest att använda den till pimpelfiske, alltså en hel del lössnö, har funderat på en venture 700, kan det va något jämfört med en ski-doo grand touring 600?, vill även att det ska va lite klös i den, eller nåt annat förslag?, har hört mycket gott om polaris sks 700.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Vi är två ganska så storväxta personer som ibland kommer åka på den, så det är viktigt att fjädringen är bra, jag kommer mest att använda den till pimpelfiske, alltså en hel del lössnö, har funderat på en venture 700, kan det va något jämfört med en ski-doo grand touring 600?, vill även att det ska va lite klös i den, eller nåt annat förslag?, har hört mycket gott om polaris sks 700.
Venture skotrar går bra! :)

Jag körde en Venture 500 -01 i Påsk!
Körde inte fast i någon lössnö, utan i slasket på sjön eftersom vi hade kälke och alldeles för lite fart! ;)

Men en Yamaha Venture 700 skulle jag rekomendera!
Inget du kör fast med i första hand! :rolleyes:
 

Pinnen

Medlem
4 jan 2007
24
0
1
Venture skotrar går bra! :)

Jag körde en Venture 500 -01 i Påsk!
Körde inte fast i någon lössnö, utan i slasket på sjön eftersom vi hade kälke och alldeles för lite fart! ;)

Men en Yamaha Venture 700 skulle jag rekomendera!
Inget du kör fast med i första hand! :rolleyes:
Vet du något om bränsleförbrukningen när det gäller v 700 jämfört med v 600? En del påstår att det smäller till i boggien när de kör över en hård knöl, är det något du upplevt?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Om ja skulle köpa en touring skulle jag nog satsat på en lynx sport touring, vet inte vilken cc men kanske 600 är lagomt?
 

Rave643x

Välkänd medlem
15 mar 2006
136
0
6
Vinterborg
men du får tänka på att alla har olika smak, om den ena tycker att en är bra och den andra tycker en annan är bra, så är det ju inte säkert du tycker nån av dom är bra, jag tycker du ska åka runt och köra o kolla på lite olika innan du bestäämer dej! =)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Vi är två ganska så storväxta personer som ibland kommer åka på den, så det är viktigt att fjädringen är bra, jag kommer mest att använda den till pimpelfiske, alltså en hel del lössnö, har funderat på en venture 700, kan det va något jämfört med en ski-doo grand touring 600?, vill även att det ska va lite klös i den, eller nåt annat förslag?, har hört mycket gott om polaris sks 700.
Lynx Ranger går ju fint i lössnö ,men min åsikt är att Artic Cat har bättre komfort för två personer.
 

Pinnen

Medlem
4 jan 2007
24
0
1
Tusen tack för alla tipsen, en liten fråga till vad är det för skillnad på en arbetsskoter och en touring?, egentligen kanske det optimala vore att skaffa sig en arbetsskoter med lite klös i med tanke på dragförmågan, förresten klarar en arbetsskoter att dra fram lite virke ur skogen?, vore bra om det gick att finna en skoter både för vinterfiske och lite skogsarbete
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Om du funderar på venture så kom ihåg att venture 500 är SVAG. absolut inget man ska ha om man gillar att gasa.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Tusen tack för alla tipsen, en liten fråga till vad är det för skillnad på en arbetsskoter och en touring?, egentligen kanske det optimala vore att skaffa sig en arbetsskoter med lite klös i med tanke på dragförmågan, förresten klarar en arbetsskoter att dra fram lite virke ur skogen?, vore bra om det gick att finna en skoter både för vinterfiske och lite skogsarbete
Yamaha Viking III lr Polaris Widetrak är inte så tokiga touring/veddragare och för 50000 riksdaler så kommer du bra högt upp i årsmodellerna typ 03 och frammåt.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Lynx ST600 eller Ski-doo Skandic 600 passar nog fint om du även ska dra endel ved och köra ospårat. Dom har syncro växellåda och ca 90hk. Inte världens bästa touringskoter men funkar ändå hyfsat på led.
 
Last edited:

makke_

Medlem
8 jan 2007
8
0
1
kiruna
Men Venture 700 är väl rätt pigg för att vara en touring? :)

en venture 700 skulle ja då välja. dom har en topfart på 180-190 km/h och så går de å dra ved me dom om man inte lägger för stora lass. skulle inte ta en bredbandare för dom är ju inte riktigt gjorda för led dom är ganska jävliga att åka och köra på led..