drev

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
hej undrar om nedre drevet ska kunna åka lite fram å tillbaka eller om de ska sitta fast på ett ställe

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Ska de övre drevet kunna röra sig i sidled eller sitta fast som de nedre drevet ?

R

Robin

jag har då tvärt om, övre sitte fast och nedre rör på sig 1mm i sidled nåt sånt. Har då inte påverkat mig någonting och jag har kört 60mil på de viset.

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
jag har då tvärt om, övre sitte fast och nedre rör på sig 1mm i sidled nåt sånt. Har då inte påverkat mig någonting och jag har kört 60mil på de viset.
Kör lite till så kan du byta lager på andra sidan.

Axeln ska sitta fast mot drevet på kedjehussidan eftersom att man där centrerar drivaxeln. Är den lös så kan drivaxeln röra sig i sidled och då belastar det variatorsidans lager, såtillvida du inte "glömt" att låsa det lagret på axeln och axeln skjuts och ev. snurrar i inre lagerbanan.

Kolla upp det är ett litet tips.

Axlarna ska inte kunna röra sig.

R

Robin

Kör lite till så kan du byta lager på andra sidan.

Axeln ska sitta fast mot drevet på kedjehussidan eftersom att man där centrerar drivaxeln. Är den lös så kan drivaxeln röra sig i sidled och då belastar det variatorsidans lager, såtillvida du inte "glömt" att låsa det lagret på axeln och axeln skjuts och ev. snurrar i inre lagerbanan.

Kolla upp det är ett litet tips.

Axlarna ska inte kunna röra sig.
Det är inte axeln som rör sig utan det är drevet pga att axelns splaining är längre än drevets bredd och på så sätt kan drevet röra sig ca 1mm i sidled. Vist skulle jag säkert kunna flytta ut lagret samt längre in med lagret på V-sidan en bit men då skulle lagret på kedjehus sidan hamna en bit in på splainingen vilket jag inte tror är så bra. att tillägga jag har alla brickor/låsning osv på plats.