Släppa på fjäderspäningen i sekundären

R

Robin

Hur går jag till väga för att släppa på fjäderspäningen i sekundären?
Gärna detaljerat hur jag skall göra.
Samt finns det några speciall verktyg jag behöver såsom kanske en variatorpress?

skotern i fråga är en xcr 600 95 men är troligtvis samma/liknande metod på de flesta indy modeller samt andra polaris modeller.

mvh/Robin
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
1.Ta loss sekundären
2. Banka ner helixen med en gummi/plastklubba o håll ner den
3. Lossa säkringsringen med en låsringstång för SGA
4. Lyft försiktigt upp helixen och se hur den är inställd
5. Flytta fjädern till önskat hål
6. Vrid upp spänningen på fjädern genom att vrida skivorna.
7. Tryck ner helixen
8. Sätt dit SGA säkringen
9. Sätt tillbaka sekundären
10. Glöm ej att dra fast centrumbulten

11. Kör försiktigt

Tänk om man hade fått en beskrivning första gången man skulle göra detta..., nej. SPRÄTT sa det och helixen i handen och fjädern hoppat ur läge så man visste inte alls var den suttit.

Trevligt att du blivit PRO Member
 
R

Robin

okeej tack så hemskt mycket för den utförliga beskrivningen.
Måste jag håla helix nertryckt under hela momentet från punkt 2-4?

samt om det skulle hända som du skrev, sprätt har man båda delar i varsin hand, brukar det vara tydligt att se vilken inställning fjädern haft orginal? det tycker man ju nästan att det bode.

Pro medlem?Edit: jaha du menar det, har inte varit speciellt brydd om vad man har för "status" :D
 
Last edited:

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna
har du inte en kopparfärgad bricka sem 3 bultar på v sida om variatorn? isåfall öppnar du bara på bultarna och snurrar brickan till läge 1-5.

du märker inte hur fjädern har suttit på helixen om allt flyger upp.. så de är bästa att hålla i den å släppa försiktigt.
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna
har du inte en kopparfärgad bricka med 3 bultar på v sida om variatorn? isåfall öppnar du bara på bultarna och snurrar brickan till läge 1-5.

du märker inte hur fjädern har suttit på helixen om allt flyger upp.. så de är bästa att hålla i den å släppa försiktigt
 
R

Robin

har du inte en kopparfärgad bricka sem 3 bultar på v sida om variatorn? isåfall öppnar du bara på bultarna och snurrar brickan till läge 1-5.

du märker inte hur fjädern har suttit på helixen om allt flyger upp.. så de är bästa att hålla i den å släppa försiktigt.
där ändrar jag väl endast hur högt/lågt remmen ska ligga? rätta mig om jag har fel.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det behövs inte bankas på helixen, det är en baggis att ändra läget men lite jobbigare att sätta ihop den, man får liksom vrida och trycka ner samtidigt och hålla den i läge så att du får fast segersäkringen men har du lite mekarvana så går det som en dans.(förhoppningsvis);)

Gör tuchstreck på halvorna så att dom kommer lika igen för balanseringens skull.
Skriv upp på vilket nummer du hade den (fjädern) så är det lätt att fixa tillbaks igen, kom i håg att byta glidknapparna när du ändå har isär den
Lycka till.

Mvh/
Bola.............
 
R

Robin

okeej, tack så mycket för hjälpen :p återkommer med hur de gick osv efter helgen :D

/robin
 
R

Robin

Det behövs inte bankas på helixen, det är en baggis att ändra läget men lite jobbigare att sätta ihop den, man får liksom vrida och trycka ner samtidigt och hålla den i läge så att du får fast segersäkringen men har du lite mekarvana så går det som en dans.(förhoppningsvis);)

Gör tuchstreck på halvorna så att dom kommer lika igen för balanseringens skull.
Skriv upp på vilket nummer du hade den (fjädern) så är det lätt att fixa tillbaks igen, kom i håg att byta glidknapparna när du ändå har isär den
Lycka till.

Mvh/
Bola.............
tuchsträck på halvorn? menar du då variator skivorna?

samt hur mycket bör jag släppa på fjädern? hade tänkt dreva ner 2kugg på lilla drevet.
samt vad skall jag sträva efter? att den ska ha max varv då effekten är som högst eller vad?
Vet någon vid vilket varv effekten är som högst på en XCR/XLT 600 motor?
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
tuchsträck på halvorn? menar du då variator skivorna?

samt hur mycket bör jag släppa på fjädern? hade tänkt dreva ner 2kugg på lilla drevet.
samt vad skall jag sträva efter? att den ska ha max varv då effekten är som högst eller vad?
Vet någon vid vilket varv effekten är som högst på en XCR/XLT 600 motor?
Jag tycker att du provar dig fram så lär du dig vad som händer.

Hur din skoter ska vara inställd beror HELT på hur DU använder den.
Det är tex. värdelöst att fråga om skotern går bättre med slapp fjäder.
Svaret är : Ja, om du kör vid kusten och varvtalet ligger lite högt vid backshift.
Men om du kör i fjällen på våren och hög höjd så är hårdare bättre.

Mitt råd är att prova vad som händer så vet du själv svaret på nästa fråga.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det går att sätta ihop den så att den hamnar på ett annat ställe då stämmer inte balanseringen, eftersom helixen har tre spår så kan du sätta den i ett annat.
Alltså ett streck på varje halva så vet du:D
 
R

Robin

okeej, anledningen till att jag vill släppa på fjädern är pga att jag drevar ner skotern och på så sätt släpper på fjädern så att den inte över varvar.

Vist jag vet att det kanske inte är den bästa lösningen men det är gratis (ekonomin som student kan vara väldigt tajt ibland :( )

det var just därför jag undrade vad det är jag skall sträva efter när jag släpper på fjädern.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
okeej, anledningen till att jag vill släppa på fjädern är pga att jag drevar ner skotern och på så sätt släpper på fjädern så att den inte över varvar.

Vist jag vet att det kanske inte är den bästa lösningen men det är gratis (ekonomin som student kan vara väldigt tajt ibland :( )

det var just därför jag undrade vad det är jag skall sträva efter när jag släpper på fjädern.
Du får sämre nedväxling vid gaspådrag om du släpper fjädren. INTE lägre toppvarv.

Primärvariator = styr uppväxling
Sekundärvariator = styr nerväxling
 
R

Robin

jasså? har fått höra att det är så... men nu när du säger de så klarnar det till i huvet om man börjar tänka logiskt.

Går det att köra då med 2kugg drevad utan att trixa med primären?
Det är väl inte så att endast toppvarvet ändras?
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
jasså? har fått höra att det är så... men nu när du säger de så klarnar det till i huvet om man börjar tänka logiskt.

Går det att köra då med 2kugg drevad utan att trixa med primären?
Det är väl inte så att endast toppvarvet ändras?
Toppvarvet ändras inte av att dreva ner skotern. Det enda du ska se upp med är när du kör full fart är att skotern kanske orkar varva ut när variatorn växlat ut och då kan den fortsätta att varva = övervarv = för mycket = dåligt men upp till 8500 ingen fara
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna
Toppvarvet ändras inte av att dreva ner skotern. Det enda du ska se upp med är när du kör full fart är att skotern kanske orkar varva ut när variatorn växlat ut och då kan den fortsätta att varva = övervarv = för mycket = dåligt men upp till 8500 ingen fara

na kanske ingen fara.! ja har en rmk 700 å den har max effekt på 8100 v å den varvar 8600 så effektkurvarn sjunker lodrät efter 8100 v se no gör de att den övervarvar om man vill ha kvar effekten.!
 
R

Robin

okeej, läste till mig litegrann om Drevning i nyaste snowrider tidningen idag också så man får till kött på benen men nu skall det nog gå bra, måste dock vänta tills mitten av nästa vecka innan min ÅF får in drevet och kedjesträckaren jag beställt av han.