Klonk i variatorn.

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Hejsan!

Vet ej om det är variatorn som gör detta ljud men ställer frågan i mitt fall.

Jag har en polaris Indy Sport GT -90 som det smäller om, eller snarare det rappar, gasar du upp mjukt händer det ej, men om du gasar lite hårdare vid precis vid påslaget så rappar de till, även när man åker ganska fort och gasar till så rappar det till också, låter inte så trevligt. Det känns som nåt hoppar över ett kugg för att sedan hugga tebax.

Har någon nån ide?
Remmen som sitter på vet jg ej hur gammal den är men så att någon pratade om en mage på remmen som kan orsaka detta, att remmen rappar och den tappar drivet för att sedan rappa tillbax och fortsätta driva, men som sagt, är man snäll och gasar försiktigt genom hela registret så rappar den inte lika hårt.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hejsan!

Vet ej om det är variatorn som gör detta ljud men ställer frågan i mitt fall.

Jag har en polaris Indy Sport GT -90 som det smäller om, eller snarare det rappar, gasar du upp mjukt händer det ej, men om du gasar lite hårdare vid precis vid påslaget så rappar de till, även när man åker ganska fort och gasar till så rappar det till också, låter inte så trevligt. Det känns som nåt hoppar över ett kugg för att sedan hugga tebax.

Har någon nån ide?
Remmen som sitter på vet jg ej hur gammal den är men så att någon pratade om en mage på remmen som kan orsaka detta, att remmen rappar och den tappar drivet för att sedan rappa tillbax och fortsätta driva, men som sagt, är man snäll och gasar försiktigt genom hela registret så rappar den inte lika hårt.
Spänt kedjan?
Spänt mattan?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Spänt kedjan?
Spänt mattan?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Hejsan!

Tog bort remmen och kollade den, och den ser bra ut, ingen mage eller så, men är inne på samma linje att spänna mattan, precis som beskrivet, att den som hoppar över ett kugg och sen i igen, Men har jag kedja, och vart sitter den. Ganska ny på skoter, men hur spänner jag mattan?
Tycker själv att den är lite slapp och skulle behöva spännas,

Men någon kedja vet jag inte om jag har?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hejsan!

Tog bort remmen och kollade den, och den ser bra ut, ingen mage eller så, men är inne på samma linje att spänna mattan, precis som beskrivet, att den som hoppar över ett kugg och sen i igen, Men har jag kedja, och vart sitter den. Ganska ny på skoter, men hur spänner jag mattan?
Tycker själv att den är lite slapp och skulle behöva spännas,

Men någon kedja vet jag inte om jag har?
Ett kedjehus har du och om kedjan är för slapp kan den kugga över vid belastning.

Bifogar en bild på ett kedjehus där det finns en "spännare" till kedjan. Du har en likadan på din, ser förmodligen lite annorlunda ut på din. Du lossar muttern som sitter närmast godset/kedjehuset, sedan spänner du för hand på bulten tills det inte går något mer..obs för hand, inga verktyg. Backa tillbaka något. Dra sedan fast muttern närmast godset/kedjehuset, med verktyg
Klart. Du behöver inte öppna locket till kedjehuset för att spänna kedjan


 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hejsan!

Tog bort remmen och kollade den, och den ser bra ut, ingen mage eller så, men är inne på samma linje att spänna mattan, precis som beskrivet, att den som hoppar över ett kugg och sen i igen, Men har jag kedja, och vart sitter den. Ganska ny på skoter, men hur spänner jag mattan?
Tycker själv att den är lite slapp och skulle behöva spännas,

Men någon kedja vet jag inte om jag har?
Mattan spänner du genom att lossa bultarna till de bakre vändhjulen, se röd cirkel. Du ska alltså inte ta bort dom utan bara lossa. Sedan lossar du muttern till spännarna på bägge sidor. När detta är klart tar du ett verktyg och börja spänna mattan på bultarna på bägge sidor se röd pil. När mattan är spänd drar du fast muttrarna på bägge sidor till spännarna. Sedan bultarna till vändhjulen
Du måste hålla emot på andra sidan på vändhjulen vid losstagning och fastdragning

Dra sedan fast bultarna

 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Hej!

Vart och spänt kedjan och rappet sluta, men ska kolla om kedjan börjar bli dålig, att någon länk är på väg att ta semester, ska ta ner kedjehuset och kolla.

Grannen funderade om att backdrevet skaver i framdrevet, för kedjan trodde han inte på att den har tänjts pga det är ingen muskelmaskin, men men.
Förra ägaren sa att backen va ny renoverad, men vet aldrig.
Kan ju ha kommit is på vajern som gör att backen inte går tillbaks som den ska och vid påfrestning så kuggar framdrevet i backdrevet.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hej!

Vart och spänt kedjan och rappet sluta, men ska kolla om kedjan börjar bli dålig, att någon länk är på väg att ta semester, ska ta ner kedjehuset och kolla.

Grannen funderade om att backdrevet skaver i framdrevet, för kedjan trodde han inte på att den har tänjts pga det är ingen muskelmaskin, men men.
Förra ägaren sa att backen va ny renoverad, men vet aldrig.
Kan ju ha kommit is på vajern som gör att backen inte går tillbaks som den ska och vid påfrestning så kuggar framdrevet i backdrevet.
Behövde du spänna kedjan mycket ?

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Hejsan!

Det roliga är att jag skruvade in skruven tills det tog stopp och låste låsmuttern, men då hade jag ingen drivning whatso ever, så jag lossade muttern och skruvade åt andra hållet, men jag kunde skruva ut den hur mycket som helst så jag drog tillbaka den succesivt tills jag hade drivning igen, och var ute och provkörde och inte rappel.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Hejsan!

Har börjat rappa ibland, misstänker att kedjan börjar bli dålig, men var ska jag få tag i en sån på nätet, och gärna för en bra peng, Polaris lär väl ta en redig slant antar jag.
 

Uthil

Aktiv medlem
15 dec 2014
95
0
6
Stockbäcken
Ja kedjan behövde jag spänna mycket, men när jag tog isär kedjehuset så ser jag att kedjan är helt slut, så när jag spänner till max så tar kedjan i mitten drevet och förmodligen är det då den rappar, eftersom mitten kugget tar i kedjan fast på fel sida, Men back kugget skulle nog också ha en tendens att haka i kedjan så kedjan är så slapp att den har blivit 1 cm längre.

Skulle tror att kedjan aldrig är bytt. Visar bild.



Vart på polaris och beställt en ny kedja. Så vi får se hur den beter sig, Men den är omdrevad, På Polaris så sa dom att back fanns inte original på dessa modeller och att man fick köpa till en kit och installera själv, och då ändrade man original drevningen från 17/35 till 15/39.