hehe om det var så bra då.. då är så att bulten har gått av. så det sitter nån cm kvar av bulten inuti variatorn. hmm.. variatoravdragare. vart hittar ja en sån??skruva loss bulten. Tryck in variatoravdravdrageren, och dra ut. Till det säger "pang"... då är den lös...
om de nu va det du menade?
Vad menar du med det sista? om du menar att man inte kan köra med skotern igen när man tagit lös endast ytterskivan med den stora klumpen som innehåller fjäder, vikter, ramper mm. så har du fel.Sitter bulten kvar så funkar det nog inte med en avdragare.
Hur mycket gäng ser du i variatorn för avdragaren?
Har du känt på bulten nu? alltså försökt att få ur den.
Planka å hammare kan du köra med om du inte ska köra med variatorn igen.
du ja ser inte en gäng! nej de har ja inte. har fått ett tips av en kompis som säger att dom inte brukar dra dom så himla hårt. och att med hjälp av lite kemiskmetal eller epoxy lim försöka lima fast en gängtapp eller dyligt på bulten och sedan gänga ut den. eller är dom för hårt dragna för det??Sitter bulten kvar så funkar det nog inte med en avdragare.
Hur mycket gäng ser du i variatorn för avdragaren?
Har du känt på bulten nu? alltså försökt att få ur den.
Planka å hammare kan du köra med om du inte ska köra med variatorn igen.
Jaha, du tänkte så. isåfall har du ju rätt. Jag trode du menade på att man inte kan sätta en gummiklubba/formad träbit mellan skivorna och försiktigt "slå" lös ytterskivan med klump. Men 80-120 Nm tycker jag låter mkt, min ska bara dras 10.9 Nm.Ja tänkte att om nu spänningen släppt på bulten så sitter den ju bara i gängen. Om det nu inte är så att den rostat fast eller nått.
Å har den gått av så måste ju det betyda att gängen kärvar
Kommer du åt att borra i bulten så kan du testa med en kraftig "grispitt"
Bulten ska väl dras mellan 80-120Nm beroende på modell?
Får du inte loss bulten så borra bort så pass mycket så du kan gänga in en bult i yttergängorna i variatorn dock inte ända in till veven.
Fyll sedan hålet med hydraulojla å gängtejpa bulten som du gängar in i variatorn.
Oljan komprimeras å variatorn kommer att lossa om det är tätt i gängen.
Sen kan du svetsa på en mutter på varator bulten som sitter kvar i veven å dra loss den.
Skaffa en ny bult å mecka dit varatorn efter att du gjort det du ska med den.
edit: det står säkert på bultens huvud hur hårt den ska dras.
J-son: Ja trodde att han skulle loss med hela variatorn från vevaxeln.
Hur bra är det för skivorna med en planka uppspänd bakom variatorn å santidigt slå på den? Tror den sitter för bra på konen för att det ska funka.
det enda som står på skallen är DD. eller DB ser inte riktigt..Jaha, du tänkte så. isåfall har du ju rätt. Jag trode du menade på att man inte kan sätta en gummiklubba/formad träbit mellan skivorna och försiktigt "slå" lös ytterskivan med klump. Men 80-120 Nm tycker jag låter mkt, min ska bara dras 10.9 Nm.
edit: annars står det säkert hur hårt den ska dras på bultens huvud.
Det kallas XZN, inbus, Spline eller intolv å kanske något mer.
Sen finns denna i flera olika storlekar.
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=80477
Om det är ZR'n du håller på med så ska primären dras 50-55 Ft.lbs så du vet
Ja det är lite avrundat 68-75 Nm och bulten är väl så att du måste ha en hylsa för att lossa inte ett bits eller hur? En vanlig 12 kants 1/2" hylsa passar perfekt så du vet bara att knalla till järnhandeln å köpa men kom ihåg att det måste vara en 12 kant.
Fixa en bult med 9/16" UNF gäng å prova som thullen skriver med att fylla hålet med olja å pressa loss variatorn på det viset.