Jag blir så förbannat less!!

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Måste det inte sitta nån skylt där det står "Privat Väg" eller nåt sånt?

Här nere tycker dom flesta bönderna att det är ok att man kör i åkerkanter å så så länge man frågar först och tänker på hur man kör. Det finns dock 2 som ALLTID jäävlas, man får ens inte åka där det är plöjt! :confused: . Skärper dom sig inte så blir det ett nattligt dragrace på nån sådd åker och sen klaga så fort dom drar upp lera på vägarna i sommar.. Dom verkar inte fatta att det är dom som förlorar mest på att vara griniga.

Edit: är det nån kyrkoförening som driver forumet eller varför får man inte svära?? :)
Då det i princip är förbjudet att även köra på oplogade vägar utan tillstånd, så behövs det inga skyltar, utan det är skoterförarens skyldighet att ta reda på detta. Men dom flesta markägare brukar sätta upp skyltar om att man planerar att ploga upp vägen, så att man med vänliga ordalag undanbeder skotertrafik för att vägen skall plogas.

Men har man rätta grejor så går det faktiskt att ploga upp en väg som använts som skoterled en hel vinter. Vår klubb har tillstånd av ett skogsbolag att använda en gammal skogsbilsväg som skoterled. För några år sedan så var det en entrepenör som fått i uppdrag att ploga upp en skogsbilsväg i närheten, men han plogade av misstag upp vår "Skoterled" istället. Det var någon vecka före påsk, så leden var ganska så välpackad efter en hel vinters körning. Han höll på en hel dag med 8 km skoterled.
Han svor inte så lite när han upptäckte sitt misstag.
 

Jocke47

Välkänd medlem
20 aug 2006
234
0
16
38
Falun
Skulle vilja tillägga lite saker angående arga/sura skidåkare...

Man ser dom nästan överallt på leden och dom är fan lika sura allihop (nästan). men det som inte det här folkslaget verkar förstå är att det även kommer så kallade skotrar på en skoterled... om när man väl kommer står dom som iq-befriade muppar och bara glor. mitt i, till vänster och på höger sida.. inte en tanke på att flytta sig...

tycker personligen att de också ska gå en kurs och ta kort.. (är väl lite och ta i kanske) men just för att det ska gå in i huvudet på vissa att skotrar kommer på en led och att är det 30 respektive 70 på en led FÅR man köra så fort och att skotrar alltid ska hålla till höger!
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Men har man rätta grejor så går det faktiskt att ploga upp en väg som använts som skoterled en hel vinter. Vår klubb har tillstånd av ett skogsbolag att använda en gammal skogsbilsväg som skoterled. För några år sedan så var det en entrepenör som fått i uppdrag att ploga upp en skogsbilsväg i närheten, men han plogade av misstag upp vår "Skoterled" istället. Det var någon vecka före påsk, så leden var ganska så välpackad efter en hel vinters körning. Han höll på en hel dag med 8 km skoterled.
Han svor inte så lite när han upptäckte sitt misstag.
Stackars honom och stackars er. Kan inte ha varit kul för skoteråkarna då just vid påsk och kan tänka mig att det inte kom just nå mer snö.
 

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
Skulle vilja tillägga lite saker angående arga/sura skidåkare...

Man ser dom nästan överallt på leden och dom är fan lika sura allihop (nästan). men det som inte det här folkslaget verkar förstå är att det även kommer så kallade skotrar på en skoterled... om när man väl kommer står dom som iq-befriade muppar och bara glor. mitt i, till vänster och på höger sida.. inte en tanke på att flytta sig...

tycker personligen att de också ska gå en kurs och ta kort.. (är väl lite och ta i kanske) men just för att det ska gå in i huvudet på vissa att skotrar kommer på en led och att är det 30 respektive 70 på en led FÅR man köra så fort och att skotrar alltid ska hålla till höger!
Det där känner man igen. Här är det mycket folk som går, åker skidor och rastar hundar efter skoterlederna och nästan alla ser skitsura ut dirrekt dom ser en komma med skotern och om man hejjar så hejjar dom inte tillbaks. Vill pointera att jag ALLTID sackar in och kör väldigt försiktigt förbi dom som går eller åker skidor efter leden så jag förstår inte varför dom blir sur. Om man ger sig ut på en skoterled måste man väl räkna med att skotrar kör där!
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
det finns ju gott om såntdär folk, vars man än kommer så stöter man på sånt folk, går inte å undvika .:eek: