XCR 600 -96

Vigebo

Medlem
7 jan 2007
14
0
1
Tjenare, jag har tänkt mig att köpa en xcr 600 -96. Men har lite frågor först. Några kända fel som brukar uppstå med XCRerna. Hur går den maskinellt osv? Toppfart mm. Hur mycket hästar får man ut med pipor?
 
R

Robin

Hoppas robin_från_kiruna hittar hit...Om inte så kan du ju pm:a han
hehe jorå :cool:

Jag har ju en xcr 600 -95, samma skoter fast -96 har xtra10 fjädring.
Just nu är jag väl inte på super humör för att prata bra om xcren så min har börjat gå på 2 av 3 cylindrar idag, troligtvis bara en förgasar frysning.

Annars är det en väldigt fin skoter med lagom pulver under huven.
Går fint bara man sköter om den, dvs, kolla olje nivåerna ofta, rengöra å hålla allt snyggt och fint, som vilken skoter som helst.

Finns väl inga fel med motorn eller skotern.
Det som dragit ner på ryktena är att dom inte alls gillar pipor dessa "monstar". OM man inte åtgärdar detta på rätt sätt vid användning av pipor.
Ska pipor på, är ett byta av vev lagrena eller lagret på pto sidan ett måste till en med bättre kvallite.
Samt upp borrning av oljekanal på pto sidan för att undvika att lagret skär ihop.
Gör du detta får du en maskin som går som ett skollat skogstroll :D !

Toppfarten orginal ligger nog på en 150-160km/h

Orginal pipa suger, rent ut sagt. Det är som en styrpning för motorn.
Med trimm pipa av valfrit märke tjänar du en minst 20+ hk så det är ju garanterat värt.

På min har jag slängt på en 32mm matta och i samband med det drevat ner den 2kugg på övre drevet samt kasstat in lite större vikter med startgroppar.
Styrhöjare på 4" då behövdes en gasvire förlängare, oljekabeln räckte presis.
Och ett cross styre som jag sedan plockade bort pinnen på.

Är den du ska köpa i fint skick och går bra så skulle jag slå till, du blir garanterat inte besviken :D

mvh/Robin
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
jag har en xlt sp de är ju iprincip samma skoter o om jag får säga mitt så tycker jag att det är en ganska drift säker skoter.
den har även väldigt bra botten drag o topp farten ligger en bra bit över 150km/h.
om du hade tänkt köpa en xcr eller xlt så har jag ett par pipor liggandes hemma så det är bara att du PM:a mig