Första skoter....

gutta

Medlem
23 feb 2007
12
0
1
Södermanland
jag har aldrig åkt skoter, låter säkert konstigt och ni undrar vad jag gör här troligen ;) men jag är så jäkla grymt sugen på att skaffa en skoter. det blir ju rätt bra vintrar så här långt ner i landet oxå.. kollar runt lite och letar efter skotrar runt om södermanlans län och ängränsande län typ..
vad ska jag kika efter? har inte tänk o lägga några större summor på första skotern kanske, men tycker de ser ut att ligga rätt högt i pris. kikar på skotrar mellan 10- 15 tusen just nu. jag tror aldrig jag blir besviken om jag skulle lägga lite pengar på en skoter för det vore helgrymt och ha en! hellre lägger jag lite pengar på det och allt funkar fint än att jag köper nåt bara "för att ha och prova på" som går sönder...

Tipsa om bra sidor där man kan kolla efter begagnade skotrar oxå.. det behövs, trött på att kolla runt på blocket varje dag!

så hur vad ska jag söka för skoter?
Årsmodell?
Hur är de äldre skotrarna? funkar dom bra eller ska man kolla efter skotrar efter 1990?
Fundersam och skotersugen är jag. har kräksnöat i två dar sanrt, jobbigt att gå med andra ord;) eller så är jag bara slö!:rolleyes:

Tipsa mig med allt och lite till!
Mvh// gutta!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Årsmodell?
Hur är de äldre skotrarna? funkar dom bra eller ska man kolla efter skotrar efter 1990?
Mitt råd blir att kolla på årsmodell 2000 och framåt. Skotrar slits tämligen hårt och det har skett massor av utveckling sista 10 åren. Med maskiner nyare än årsmodell 2000 får du en skapligt modern konstruktion i de flesta fall. Detta gör så mycket för komfort och körupplevelse!!! :) Vad gäller märken så är inget mycket bättre än det andra. Viktigare är skicket på just den skoter du tittar på, inte vilket märke den har.

Min rekommendation blir också att köpa från en seriös skoterhandlare med verkstad. Då kan du få hjälp med service och byte av slitdelar som är ett ständigt måste på snöskotrar. Skotern kanske kostar lite mer jämfört med att köpa privat men eftersom du är "grön" är det väl värt att kunna få hjälp med problem som uppkommer. Alternativet är att du har kompisar som är skotervan och kan hjälpa dig med skruvande :)

mvh / Matti
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
tjena hurredu jag skulla vilja säga att bland dom bästa skotrarna som fanns under 90talet var polaris indy modeller.
Jag skulle tipsa om att köpa en indy500 som första skoter den är alldelles tillräckligt rapp och mkt lättkörd sedan drar den inte så mkt soppa och bra hållbarhet.Sedan är den 2 cylindrig vilket gör den mycket lätt alltså en helt underbar första och även andra skoter.

Tack för mig och lycka till med skoterköpet. Jag lovar dig du blir inte besviken om du bestämmer dig för en indy500! ;D
 

snow-man

Aktiv medlem
27 feb 2006
82
0
6
Vännäs
Om du är sugen på en första skoter som inte är allt för dyr..
Så är ju Indyn fin men annars så finns ju yamaha Et som är billig men ej lika rapp.. Om du sen går upp i priset så finns Yamahas Phazer.!! Bara att fundera på..
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Som första skoter är det nog bäst att inte köpa en så dyr maskin (om du inte har väldigt bra me pengar förstås) jag skulle satsa på en runt mitten på 90 för 15-20 tusen, och det är absolut skicket som avgör, årsmodell och mätarställning kan man inte gå efter i dessa prisklasser. Men bra modeller är väl: polaris som sagts tidigare 500 eller en lynx eller ski-doo med 583:a eller en yamaha vmax 500. Ska mandock ha en lite billigare, max 10000 så skulle jag köpa en Srv 540, troligtvis det bästa man kan få för de pengarna.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag skulle isåfall tipsa om en ZR 580/700a -94/-95. Dom är värd runt 15-20 tusen. Men så får du bra fjädring och bra med motor för sin årsmodell.
 

gutta

Medlem
23 feb 2007
12
0
1
Södermanland
Lite delade åsikter är det här ser jag! nu är jag ju bara en fattig student som nog inte har råd med en "ny" skoter tyvärr.. men du har så rätt i vad du säger Matti. jag har noll koll på skotrar, har en bror som pillar med allt som har motorer men han har nog ingen koll på skotrar han heller.. det är lite svårt.. man står nån stanns mitt emellan och velar (som vanligt vad det än gäller i och för sig).. kollar runt lite nu... jag ska i alla fall avvakta lite, se till o tjäna ihop lite pengar och se hur långt jag kommer. egentligen kanske jag skulle skjuta upp skoterköpet till nästa vinter, har jag hunnit jobba en sommar och har råd med nån nyare... jag får se! dte är ju Nu jag vill ha den drä rackarns skotern! jaja det där ska nog lösa sig. tack för tipsen i alla fall! men ös på med mer bara! fast det kanske bara ger mig beslutsångest?! haha! Äh, kör på bara!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hej igen!

Gjorde för skojs skull en snabbsökning på Blocket. Satte 30.000kr som maxbelopp. Svårt att hitta någon "rolig skoter" nyare än årsmodell 2000 för detta pris, men däremot i krokarna 98-00. Följande är de bästa exemplen jag hittade från respektive märke. Alla dessa är tämligen modernt konstruerade och har skapliga motorer som ger körglädje :D

http://www.blocket.se/vi/10479998.htm?ca=3_s
http://www.blocket.se/vi/10847938.htm?ca=3_s
http://www.blocket.se/vi/10961762.htm?ca=3_s
http://www.blocket.se/vi/10953680.htm?ca=3_s

mvh / Matti
 

gutta

Medlem
23 feb 2007
12
0
1
Södermanland
Det där är inga tokiga skotrar inte Matti:) Men som sagt var, jag har bara hälften av vad dom där kostar just nu! men till nästa vinter kanske den där står här hemma på gården! får nog drömma på ett tag till innan jag sitter på dynan till min egna skoter, känner jag! Men tack för tipsen!
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Att lägga ut över 20tusen på förstskotern låter vansinnigt. En ET, Indy eller SRV duger gott till att "prova på" och lära sig att köra på. Själv körde jag som "gröngöling" en Indy Trail -åttionågonting. Den har gått ungefär 3-4säsonger nu med bara oljebyten och infettning som service, tuggar på fint ändå. Eller ja, gått åt en hel del glasfiberspackel också. Misstagen kommer, frågan är bara när. Bättre att göra missarna på en äldre skoter. En sak till: börjar man pilla med sådär gamla skotrar brukar det bara bli ännu värre. Sålänge det funkar är det lika bra att låta det vara.

Så mitt tips: ET, SRV och Indy Trail är de äldre skotrar jag själv har erfarenhet av. De går inte alltför fort, men håller. Ett riktigt stolpskott är dock BR 250n som jag aldrig hört ett enda gott ord om.

Phazer och Exciter är också ett alternativ. Men de brukar alltid vara "bonntrimmade" och slutkörda. Ofta varit i händerna på gasglada grabbar. Så jag skulle hålla mig undan de om man inte har möjlighet att köpa en garanterat "ren".

//Patrik
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Skulle nog söka efter en polaris från tidigt 90-tal. typ en indy som föregående talare har skrivit. själv köpte jag min första egna skoter i veckan, en xlt -94 för 13k :) bra pris och så fick ja med lite saker som nya plastbelag. men bara söka på blocket så hittar du säkert något fint. annars kan du ju alltid köpa nästa år om du har mer pengar som du själv säger :)
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Eller en sån kanske?
http://www.blocket.se/vi/10810665.htm?ca=12_s
Jag tycker inte man behöver en skoter för 30000, särskilt inte om man har vinter typ 2-3 månader.. En 90-talare duger hur bra som helst och jag personligen tycker inte det är någon större skillnad på en "ny" och en 90-talare.. men visst de är väl lite status att ha en glänsande flongny skoter men en 15 år gammal gör samma tjänst!
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
nu har jag kikat runt lite igen.. hittat nga som kanske skulle kunna vara intressanta att kolla upp... lägger länkar här så kan ni ju säga vad ni tycker..?!
http://www.blocket.se/vi/10932236.htm?ca=12_s
http://www.blocket.se/vi/10857312.htm?ca=12_s
http://www.blocket.se/vi/10850049.htm?ca=12_s
http://www.blocket.se/vi/10489280.htm?ca=12_s

där är dom jag hittat, på blocket, hittills...

skriv vad ni vill, tyck bara till:)
Ser ut som bra alternativ, men undvik JAG:en. Det brukar alltid vara en massa småfel på dem. Dessutom vet jag inte av många med originalmotorn kvar. Utifrån mina erfarenheter är det inte något att lägga ner tid och pengar på.

Och det är ju faktiskt du som ska ha skotern. Så försök få tag på någon du känner/släkting/etc. som kan lite om skotrar och åk runt och kolla på lite olika modeller och bilda dig en uppfattning om vilken du själv tycker bäst om. Du kan även kolla om återförsäljare/skoterhandlare i närheten har några äldre inne som du kan få provköra.

Och var inte rädd för att pruta. Försök alltid att pruta några tusenlappar. Särskilt med tanke på att skoterpriserna skutit i höjden de senaste åren. Bara man vågar pruta så brukar det inte vara något problem att få ner priset en bit.


Nu kan väl någon annan fylla i/rätta/komma med egna åsikter om jag missat något, eller ni tycker annorlunda. :)

//Patrik
 

Kalixvansinne

Aktiv medlem
27 jul 2006
60
0
6
Skogen
Ta lynxen det är en pansarvagn! håller för vad som helst. råkade flyga av min (likadan bara mindre motor) och gasen hakade sig for såklart i den största tall runt omkring men det var bara böja till bågen! som sagt håller för det mesta...
 

gutta

Medlem
23 feb 2007
12
0
1
Södermanland
Patrik: jo tack, har uppfattat att skotrar ligger högt i pris! mjo men vem känner jag som har koll på skoter?! finns nån nere i samhället tror jag. kan alltid kolla upp det! smart idé där.. har en skoterhandlare(eller va man säger) bara nga mil härifrån! finns b.la en et 340 där vet ja. men den ska han ha 16 lappar för och pruta där tror jag är svårt! men kanske kan ta en repa dit o kolla lite:D.. tack för tipsen. detta är kanon! ***** bra att det finns såna som er... tummen Upp!

// Gutta!
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Jag skulle då nog köpt lynxen eller indy trailen vill säga om dem är i fint skick. jag personligen tycker inte en yamaha et är värd 13k, köp istället lynxen eller indy trailen då, håller nog lika bra och så har du lite mer motor