Bortagning av 2-T olje burken på modeller med RV motor... ?

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Hej.
Det är så att jag har kopplat bort min separata oljetank i min cobra enduro -96.
Och för någon dag sedan var det en som sa åt mej att man måste ha den separata oljetanken inkopplad för att slidaxlarna eller något i den stilen inte skulle gå torrt.
Stämmer detta?

MVH frollan
 
Sv: Hjälp med separat oljetank Cobra Enduro -96

Ja det stämmer, smörjningen till slidsaxeln är en slang från olje tanken till
slidsaxeln och sedan är det en retur slang tillbaka till oljetanken så det går
runt olja där.
Det sitter ju drev där inne som måste ha smörjning.
Drevet som sitter på slidesaxeln är av mässing och det drevet skar för en
kompis till mig, jag har för mig att drevet kostade 800kr. Och de vill man ju
inte vara med om.
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Sv: Hjälp med separat oljetank Cobra Enduro -96

okej då får man tacka så mycket för det snabba svaret!!
vart kan man köpa en pirat gaswire till min cobra enduro -96?
hittar bara original och dom kostar 700:-
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
RV smörjning

Frollan :

Inga problem att ta bort olje burken, men du måste behålla en liten cirkulerande oljemängd till RV-drevet som annars pajar.

På Ski-Doo's & Lynx Race maskiner så använde man en mycket liten behållare fast satt med tex buntband/kattstrypare, denna burk används också inom det ultralätta flyget då man ofta kör med färdigblandat bränsle men måste ha smörjning till RV-drevet.

Denna burk rymmer ca 2 dl. 2-t olja och du behöver inte fylla den speciellt ofta kanske bara 1 gång per säsong.

BRP Original # Nr : 420 956 240



Dessutom blir det bättre med plats då den stora oljebehållaren är borta.



.
 
Sv: Hjälp med separat oljetank Cobra Enduro -96

Har du kollat med Rinab, borde passa med en gaswire från Ski Doo Formula
Z 94-95, det står i katalogen att den ska passa till Ski Doo Formula Z 94-
95 med förgasare VM 34, 38, 40, den är med olje pumps wiren också.
Jag tycker den borde passa eftersom det är ROTAX 583 i den.
Men ring och hör med dom på Rinab dom kanske vet om den passar.
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Sv: Hjälp med separat oljetank Cobra Enduro -96

2stroke!!!
Hur kopplar jag in den där lilla tanken som du gav förslag på?
Hur fungerar det där med tillförseln av oljan?
kommer det bara att rinna i av sig självt?
fattar inte hur en sådan fungerar.:confused:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2stroke!!!
Hur kopplar jag in den där lilla tanken som du gav förslag på ?
Hur fungerar det där med tillförseln av oljan ?
kommer det bara att rinna i av sig självt ?
fattar inte hur en sådan fungerar. :confused:
Egentligen inga problem alls.
Precis som med original olje burken så smörjs RV-axeln med hjälp av självtryck.
Man måste mao. montera denna lilla burks anslutningar jäms med eller högre än den övre kanten på vevhuset, vilket aldrig brukar vara något problem.
Anslut bara de ordinarie "Grova" slangarna till varsin anslutning på den lilla burken = Klart.


.
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Sv: Hjälp med separat oljetank Cobra Enduro -96

ursäkta att jag lånar tråden lite.
Vilken av slangarna från blocket är retur??
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ursäkta att jag lånar tråden lite...
Vilken av slangarna från blocket är retur ? :confused:
Jag brukar själv räkna den övre som retur, i och med att den undre är lägsta punkten så försöker man alltid att ha olja där osv.

( Men det borde egentligen inte spela någon roll så länge oljenivån i behållaren alltid är högre än vevhusets övre kant ! ;) )



.
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Okej..
Men jag tror att jag tar och sätter dit original oljetanken.
Men jag skulle behöva lite hjälp!
Hur ska jag koppla in oljetanken?

Anslutningar vid motorn:
1 på vänster sida neranför oljepumpen
1 på oljepumpen
1 på motorn ovanför oljepumpen

Anslutningar vid oljetanken:
1 högst upp
1 längst ner
1 i botten


Tacksam för hjälp!
mvh frollan
 
Last edited:
På min sitter det så att anslutningen i botten på oljetanken går till
oljepumpen, anslutningen längst ner på sidan av oljetanken går till
anslutningen ovanför oljepumpen (slidsmörjning) och anslutningen högst
upp på oljetanken går till en anslutning under förgasarna (slidsmörjning).
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
slidskivan behöver väl ingen olje behållare för man blandar ju oljan i bansinen så får ju skivan smörjning..
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
på min maskin har vi gjort så att vi har hällt in olja in i drevet innan den användes och sen har man en slang som går nerifrån från motorblocket upp till drevet och detta räcker för smörjning! men kom ihåg att slangen måste vara tät opch inte få släppa nåt luft alls,, för då skär det igen... t
så att ni vet..
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Kör vidare på den här tråden.. Kan man ta bort hela oljepumpen och sätta en plåtbit där iställlet eller behövs den för axeln? Ska fara och kolla om oljetanken längre upp nu!
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Någon som kan svara, har lite brådis då jag måste flytta skotern. Om jag nu kan ta bort pumpen hur gör jag, när man skruvat lös den så är det fortfarande en pinne eller något som håller kvar den.. Tacksam för svar:)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kan man ta bort hela oljepumpen och sätta en plåtbit där iställlet eller behövs den för axeln ?

Någon som kan svara, har lite brådis då jag måste flytta skotern.
Om jag nu kan ta bort pumpen hur gör jag, när man skruvat lös den så är det fortfarande en pinne eller något som håller kvar den..

Tacksam för svar:)
Inga som helst problem att ta bort den.
Skruva bara bort skruvarna som håller själva pumpen och plocka bort den
Sedan täcker du hållet med lämpligt lock.


.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Inga som helst problem att ta bort den.
Skruva bara bort skruvarna som håller själva pumpen och plocka bort den
Sedan täcker du hållet med lämpligt lock.


.

Har skruvat lös den men då stötte jag på patrull.. Det sitter en pinne som håller fast den. Pinnen är kanske 1,5-2cm i diameter och sitter som löst men man kan ej lirka ur den ändå? Hur göra?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Brådis brådis....

Har skruvat lös den men då stötte jag på patrull..
Det sitter en pinne som håller fast den.
Pinnen är kanske 1,5-2cm i diameter och sitter som löst men man kan ej lirka ur den ändå ?
Hur göra ?
;) :D SORRY , jag som hade lite för brådis !

1. Skruva lös förgasarna ur förgasar gummina.
2. Lossa de 6 mindre skruvarna som håller det yttre slidlocket
( EJ de 4 som sitter Klockan 11 , 13 , 17, 19 )
3. Lossa nu försiktigt locket, på baksidan så hittar du ett plast drev som sitter fast med en M6 mutter.
4. Lossa den muttern och plocka bort drevet, lossa sedan de 2 skruvarna som håller själva pumpen i locket, nu kan du enkelt ta bort pumpen.
5. Tillverka ett täcklock
6. Skruva tillbaka allt igen.
7. Glöm ej att plugga Oil injection nipplarna i respektive insug.
8. Klart.


Lycka till !



----------------------------------------------------------------