förlänga/höjja frammändan på en vmax sx 600 97a

eddie_meduxa

Välkänd medlem
22 feb 2007
206
0
16
Bollnäs
jag undra om det går?
och isåfall hur gör man det?.kan man sätta dit höjjningssattser? typ som på en moped fasst mycke riälare.?

nån som har nått exempel eller vet hur man kan göra utan att behöva byta dämparna.
tacksam för svar:)

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Jag kan absolut inte förstå varför du skulle vilja göra något sådant med tanke på att maskinen är sjösjuk som det är i lös snö.

eddie_meduxa

Välkänd medlem
22 feb 2007
206
0
16
Bollnäs
Det spelar vell för fan ingen roll!!
vill jag höjja så höjjer jag!
jag fråga snällt om det va någon som visste hur man skulle göra.
sen kommer du och är uppkäftig, VILL JA HÖJJA SKOTERN SÅ GÖR JAG DET,skiter totalt i vad DU säger:mad:

det är tacken för att man frågar snällt!

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
jag undra om det går?
och isåfall hur gör man det?.kan man sätta dit höjjningssattser? typ som på en moped fasst mycke riälare.?

nån som har nått exempel eller vet hur man kan göra utan att behöva byta dämparna.
tacksam för svar:)
Finns inga "kitt" till framvagnen som gör den högre. inte och köpa iaf. Men är du händig så kan du svetsa nya dämparfästen på tralingarmen som sitter högre upp så att dämparna kommer högre upp. då får du mer mankhöjd på han. Annars är de enklaste lr iaf, de minst komplicerade att byta dämpare.

//Jim

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Helt beroende på vilken model det är då det 97 fortfarande såldes maskiner med termosar.

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
du kan också vända på dom övre dämparfästerna, men då måste du lägga brickor bakom så att du får ut dom. du förstår vad jag menar när du tar lös dom.
om du enbart höjer skotern fram så kommer du få ett fruktansvärt skidtryck.
det beror på att matttrycket försviner när du lyfter upp den fram, så allt tryck kommer att ligga på skidorna och längst bak på mattan.
det resulterar i att den kommer att bli spårkänslig och den kommer enbart att spina när du trycker på gasen.
så om du ska höja den fram så måste du också höja den bak

http://www.pixbox.se/alb_show_id214654_page0.html
här har du bilder

jag flytade bara ner förstärknings plåtarna bak, för dom var bättre än dom jag hade tillverkat. jag har även bultat fast dom men på bilderna är doom bata fast nittade.

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
du kan också vända på dom övre dämparfästerna, men då måste du lägga brickor bakom så att du får ut dom. du förstår vad jag menar när du tar lös dom.
om du enbart höjer skotern fram så kommer du få ett fruktansvärt skidtryck.
det beror på att matttrycket försviner när du lyfter upp den fram, så allt tryck kommer att ligga på skidorna och längst bak på mattan.
det resulterar i att den kommer att bli spårkänslig och den kommer enbart att spina när du trycker på gasen.
så om du ska höja den fram så måste du också höja den bak

http://www.pixbox.se/alb_show_id214654_page0.html
här har du bilder

jag flytade bara ner förstärknings plåtarna bak, för dom var bättre än dom jag hade tillverkat. jag har även bultat fast dom men på bilderna är doom bata fast nittade.
De är bara på srx som de finns vändbara fästen, iaf vad jag sett. Sen lånar jag tråden lite å undrar hur man ska kunna vända på fästerna??? Måste man som du säger lägga brickor imellan för att få ut dom? för som de blir nu så tar ju fästet i kåpan om man vänder på dom. sen förstår jag inte hur den kan bli högre, dämparna står ju bara mer raka om man vänder på fästerna. Kanske så de blir högre, tycker bara att de verkar skumt:D

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
De är bara på srx som de finns vändbara fästen
ok det viste jag inte:D

om du ska vända på fästerna så måste du lägga brickor bakom anars tar dom i.
när du har vänt på dom så får du infästningen längre ner och det resulterar i att den blir högre.

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Men mina fästen är med infästningarna neråt men ändå är den inte direkt hög:( Har dämparna på max dock så lite högre är den ju men inte som jag sett på bilder där dom har vända fästen. kanske dämparna har börjat mattas en anning.

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6
men svetsa bara nya fästen på tralingarmarna så får du lite höjd.