bestyckning edge?

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Bestyckade ner min edge x 800 -03 från 470/480 till 450/460, men den vart lite skum, när jag släpper gasen så vill den inte gå ner i varv riktigt, den ligger på 3500rmp, men efter några sekunder så går den ner till tomgångsvarv. Kan det vara justeringen på luftskriven som inte är som den ska??

Någon som har varit med om liknande och har några förslag? :)
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Till och börja med ta å gasa en liten full gas repa å kolla stiftena sen så dom inte är vita för då går den för snålt vilket kan tänkas då han ta tid på sig att varva ned som du sa!


Mvh
Jonas
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
stiften är inte vita,men de är lite små brun gråa.. går den för snålt? eller kan de har något med luftskruven att göra?
 
Last edited:

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Stiften är inte vita direkt, de är mer grå,bruna, och framför allt bara på ena sida. Så ja tror inte de skall vara någon fara. Men jag vill veta varför den inte vill gå ner i varv då man släpper gasen
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
prova luftskruven eftersom du ändrat på bränslemängden måste du också ändra på luftmängden för att få rätt bränsleluftblandning.
testa dig fram tills den går rent.

Lycka till!
 

Polarislasse

Medlem
22 sept 2006
16
0
1
Vindeln
En eftersläpande tomgång på Edge 800 -03 är helt normalt. Det tar precis som du säger ett par sekunder på 3500 rpm innan den faller ner till normala 1500 på tomgång. Detta är en effekt av att det är två stora förgasare på motorn vilket skapar ett lågt flöde av luft genom dessa vid ned tagning till tomgång. Man kan få till detta lite genom att byta tomgångmunstycket till storlek 1.0 om jag inte missminner mig, men det är som sagt inget farligt och är mer eller mindre "standard" på just stora förgasare. Skruva inte på luftskruvar i onödan! Det finns en hel del skrivet om detta på amerikanska Polaris-forum Kolla runt lite får du se.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Äntligen! Polarislasse, sådana svar gillar jag, nej ja bara undra om den är på gång att skära eftersom den inte går ner i varv efter ordning, men det är ju bra när man får veta sådana saker, det är ju de sånna här forumär till för :) kanon bra, tackar så mkt!
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Äntligen! Polarislasse, sådana svar gillar jag, nej ja bara undra om den är på gång att skära eftersom den inte går ner i varv efter ordning, men det är ju bra när man får veta sådana saker, det är ju de sånna här forumär till för :) kanon bra, tackar så mkt!
Huvudmunstyckena är bara strypning på fullgas. Så jag tror inte du behöver oroa dig i att den går magert.

Gjorde inte skotern så innan du bestyckade ner den?
Min 600 gör så också. Har haft 380 i huvud och nu satt 440. Samt haft 32,5 i lågfart till att ha 40 så det är som lasse skriver: - inget att bry sig om. Den smäller o låter hårt när den stannar till på 3000 rpm.
Funderade mycket runt om det var fel på min skoter, men det är ju inte så.

Däremot så gör inte stora rundtrottelförgasare så utan bara flatslide, vad jag vet.