G-Type , Big Pipe , Köpråd... ?

Vigebo

Medlem
7 jan 2007
14
0
1
Tjenare har suttit och kolla på en del Big Pipes. Har hört att dom har enormt starkt chassie och dämpningen är grymt bra? Stämmer det? Hur är dom annars? Rapp? Toppfart? Rent sagt en lekmaskin? Hur ligger bränsleförbrukningen till? Har också suttit och kolla på några Xc 600 98-99? Xc eller Big Pipe?


Mvh Viggen
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
stark cassie = ja
bra dämpning = så där, ja tycker att det är lite kort fjädringsväg...
rapp = jo vars är ju en 670, min axxar ifrån en ac 600 01 efi, å då har ja mitt inslags varv på 3800 å han har sitt på ca 5000 (båda 32mm matta) kör också ifrån han i toppfart, enl min mätare 145 en hans 155, vad som stämmer vet ja ej, men nog är det fortare en 145...
drar ju en hel del men de tycker jag det är värt men kanske 3-4 liter kanske lite mindre om man anstränger sig...

själv har jag inte kör nån xc men har kört ifrån dom;) , men frågan om inte dom har bättre dämpning? tror det dom har fox om ja minns rätt, snyggare tycker jag att dom är en big pipen...

svårt val måste ja säga... men ingenting går upp mot en lynx, vet inte om det sitter avgasportar på polarisen, men det gör det på lynxsen, så lynxsen har ju mer hk på låga varv tror det är därför dem har lite lägre inkopplings varv en dom flesta andra skotrar, jäkligt skönt med de lågt (säger en gasglad 16 åring) min har gått över 1000 mil nu, har inte kört riktig 100 mil med den än men inget som krånglat för mig just. sen måste ja ju ge "T.R.A. variatorn ett stort + som man kan höja topp varvet på så aa ett stort + iallafall...
 

PatrickS1

Semi PRO sledder
5 okt 2006
31
0
0
Västernorrland
hem.bredband.net
Jag har köpte en Bigpipe -98 i höstas som jag nu efter många om och men har kört... (inga problem med skotern) Jag hade faktiskt lite högre förväntningar. Det är en rolig skoter, inget snack om det, men som sagt... Jag hade förväntat mig mer. Nu är jag i och för sig ingen jätte duktig förare och väger ett antal kilon för mycket:eek: , men jag enligt mitt tycke så är det inget att jämföra med maskiner med Öhlinare... Nu gasade jag ordentligt men tycker ändå att den drar lite väl mycket eftersom att det var kanonföre. 3,2 liter/mil

Ser fram emot att få ge den en andra chans:D
 

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
Skriver texten här också det blev ju en herrans massa pm´s..

Vikten ligger väll på ca 220kg utan bränsle ungefär jag har inte dom exakta siffrorna men däromkring +- ett par kilo. Kolla efter sprickor i shassit där trailingarmarna går in lite sprickbildning är väll normalt men på min finns det inga. Om den är rapp ja det tycker jag har ju x motorn på 128hk (samma som MXZ 670HO) och toppfarten ligger 150-155 efter mätaren ingen fartmaskin men desto rappare. Ligger jag i ca 70-80 och drar full gas så lyfter skidorna men då måste det va bra fäste. Även fast jag har ställt in boggien så att den ska resa så lite som möjligt utan att den blir besvärlig efter leden ( spårkänslig, för högt skidtryck ) för jag vill ha så bra styrning
i kurvorna som möjligt. Bränsleförbrukningen ligger för mig ca 2,6l milen iblandad körning men man kan få ner det till ca 2l milen men då gäller det ekonomifart ca 70 på hård led utan en massa gasningar man drar upp den och låter den växla upp och sen släpper gasen då drar den minst men det är inga problem att få det att dra över 3l milen med full gas ute i lössnön hela tiden men det drar ju dom flesta skotrarna. Nu vet jag inte vad du har kört tidigare men den är inte lika smidig som en typ Polaris Indy 500 den känns tyngre fram och lite mer bökig, men jag har inga problem med det. Den funkar okej ute i snön men är ingen bergsklättrare, jag har original mattan på 320cm men om jag ska byta så förlänger jag den till 345 mest för att få lite bättre egenskaper i lössnön då. Den kan kännas lite hård i fjädringen om man kör sakta men ökar man tempot så mjuknar den upp och känns inte lika hård. Det är ju en känd bra skoter och har en hållbar motor, bra fjädring. visst vissa tycker den är lite ful men jag gillar utseendet för den sticker ut lite pga det. Nu ska du ju inte tro att jag är en insnöad Lynx fantast jag har kört nästan alla märken men för 25-30 k så får man en bra skoter för pengarna se bara till att den är i så gott skick som möjligt, ta gärna reda på tidigare ägare och snacka med dom om dom har gjort något med skoter och hur långt dom har kört för att få en lite bättre historik på skotern än den information som du får av den nuvarande ägaren, du kan slå på regnummret så får du fram vilka som ägt skotern innan. jag har som inga riktigt negativa saker om just den här skotern visst det finns smågrejer som plastklackarna i magnapullen som kan gå sönder men är man bara noga med att dra ut snöret och får motstånd innan man rycker igång den så håller dom bra. En bra sak är ju att det sitter både choke och primer man lär sig hur man bäst får igång den ganska snabbt och jag får alltid igång min på 1´a eller 2´a draget även om den stått flera månader, men det är ju en vanesak att lära sig skotern. jag har bestyckat ner lågfarten men vid 0 grader och varmare så vill den sura lite vid låga hastigheter men inte så att den blir svårstartad eller att den går dåligt, jag behöver bara hålla lite gas när jag drar igång den. Har du fler frågor så skriv d e lite svårt att komma på allt sådär på rak arm... Lycka till med köpet.

Och ni som möjligtvis vet bättre än jag kan ju rätta mig om ja skrivit fel.
 

anteisr

Medlem
8 feb 2007
28
0
1
Hej

Kolla även främre svingarmen i boggien. Fästöronen brukar kunna spricka med haveri som följd. Annars är g-typen kanon

Mvh
//Anders
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Skriver texten här också det blev ju en herrans massa pm´s..

Vikten ligger väll på ca 220kg utan bränsle ungefär jag har inte dom exakta siffrorna men däromkring +- ett par kilo.

Kolla efter sprickor i shassit där trailingarmarna går in lite sprickbildning är väll normalt men på min finns det inga.

Om den är rapp ja det tycker jag har ju x motorn på 128hk (samma som MXZ 670HO) och toppfarten ligger 150-155 efter mätaren ingen fartmaskin men desto rappare. Ligger jag i ca 70-80 och drar full gas så lyfter skidorna men då måste det va bra fäste. Även fast jag har ställt in boggien så att den ska resa så lite som möjligt utan att den blir besvärlig efter leden ( spårkänslig, för högt skidtryck ) för jag vill ha så bra styrning
i kurvorna som möjligt.

Bränsleförbrukningen ligger för mig ca 2,6l milen iblandad körning men man kan få ner det till ca 2l milen men då gäller det ekonomifart ca 70 på hård led utan en massa gasningar man drar upp den och låter den växla upp och sen släpper gasen då drar den minst men det är inga problem att få det att dra över 3l milen med full gas ute i lössnön hela tiden men det drar ju dom flesta skotrarna.

Nu vet jag inte vad du har kört tidigare men den är inte lika smidig som en typ Polaris Indy 500 den känns tyngre fram och lite mer bökig, men jag har inga problem med det. Den funkar okej ute i snön men är ingen bergsklättrare, jag har original mattan på 320cm men om jag ska byta så förlänger jag den till 345 mest för att få lite bättre egenskaper i lössnön då.

Den kan kännas lite hård i fjädringen om man kör sakta men ökar man tempot så mjuknar den upp och känns inte lika hård.
Det är ju en känd bra skoter och har en hållbar motor, bra fjädring. visst vissa tycker den är lite ful men jag gillar utseendet för den sticker ut lite pga det.

Nu ska du ju inte tro att jag är en insnöad Lynx fantast jag har kört nästan alla märken men för 25-30 k så får man en bra skoter för pengarna se bara till att den är i så gott skick som möjligt, ta gärna reda på tidigare ägare och snacka med dom om dom har gjort något med skoter och hur långt dom har kört för att få en lite bättre historik på skotern än den information som du får av den nuvarande ägaren, du kan slå på regnummret så får du fram vilka som ägt skotern innan.

jag har som inga riktigt negativa saker om just den här skotern visst det finns smågrejer som plastklackarna i magnapullen som kan gå sönder men är man bara noga med att dra ut snöret och får motstånd innan man rycker igång den så håller dom bra. En bra sak är ju att det sitter både choke och primer man lär sig hur man bäst får igång den ganska snabbt och jag får alltid igång min på 1´a eller 2´a draget även om den stått flera månader, men det är ju en vanesak att lära sig skotern.

jag har bestyckat ner lågfarten men vid 0 grader och varmare så vill den sura lite vid låga hastigheter men inte så att den blir svårstartad eller att den går dåligt, jag behöver bara hålla lite gas när jag drar igång den. Har du fler frågor så skriv d e lite svårt att komma på allt sådär på rak arm... Lycka till med köpet.

Och ni som möjligtvis vet bättre än jag kan ju rätta mig om ja skrivit fel.
Lade in några radbrytningar, så gick det fint o läsa igenom allt. ;)