Måste jag skära sönder den??

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Upptäckte att glidklackarna (eller vad man nu kallar de svarta plastbitarna) i primären hade gått sönder.
Bytte dessa i höstas, men då var jag så JÄ**A dum att jag köpte en repsats av märket Sno Pro.:mad:

Hursomhelst så måste jag ta lös variatorn och byta dessa men jag får inte lös variatorn, har prövat det mesta men jag får inte lös fanskapet!:mad:

Har provat att dra med avdragaren men pinnen på den blev sne, så jag kapade av den och fyllde hålet med fett och drog igen. Har dessutom värmt den som f*n men den vägrar att släppa.

Är enda utvägen att skära sönder variatorn för att få bort den ifrån vevaxeln???:(
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
vinkla upp maskin så att oljan eller vattnet ligger kvar, gängtejp och dra till det släpper.....dom sitter ju bra men om du hade loss den alldeles för att tag sedan så bör den ju inte ha kärvat fast så d***** mycket...eller?kämpa på....
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Misstänker att jag har dragit åt den för hårt när jag hade lös den senast :(.
Ska prova med gängtejp och en massa fett, hade inte gängtejp senast när jag försökte få lös den.

Fett borde väl fungera lika bra som olja eller vatten....eller??

Får jag inte lös den får jag väl köra den till en verkstad, får höra vad de tar för att byta glidklackar och ta lös variatorn, det lär kosta multum :(
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Glidklackarna är säkert inte billiga. Tycker reservdelar till Yamaha är svindyra. Ta isär spindeln fick jag gratis när jag var där. Priset på arbete med variatorn blir nog bara dyrt om dom får hålla på väldigt länge.

Dom har ju erfarenhet så det bör väl gå fort. Verksäder kör väl med nån sorts intervall debitering. Dom kan ju inte ta betalt för en timme om det tar 10min på ett arbete
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Säger som föregående tippa skotern fyll med en ganska tjock olja brukar funka bättre än fett å tejpa avdragarn med gängtejp. Sedan så drar du med en mutterdragare så är ja säker på att den hoppar lös.
 
R

Robin

Misstänker att jag har dragit åt den för hårt när jag hade lös den senast :(.
Ska prova med gängtejp och en massa fett, hade inte gängtejp senast när jag försökte få lös den.

Fett borde väl fungera lika bra som olja eller vatten....eller??

Får jag inte lös den får jag väl köra den till en verkstad, får höra vad de tar för att byta glidklackar och ta lös variatorn, det lär kosta multum :(
gängtejp är ett måste, annars kan du inte bygga upp något tryck.
Använd vatten så slipper du rengöra efteråt.

gjorde själv så i helgen att jag:
vinklade upp skotern
Fyllde på med vatten
Gängtejpade avdragaren och börjar skruva helt enkelt

Den satt löjligt hårt med bara avdragaren men när jag gjorde metoden osm jag beskrev ovan här behövde jag inte ens ta i, vart förvånad över att det gick så lätt och variatorn lossnade med en smäll.

mvh/Robin
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Har fått lös variatorn nu :), den satt som fan själv.
Fick en chock när jag fick höra vad original glidklackar kostar, ca 120 kr/st !!!:eek:...bättre med original delar än några ***** kines kopior.
Men enligt mekanikerna på Hed's så behöver man inte byta ut dessa, man kan tydligen schimsa ut dem när de börjar bli slitna....om man hade vetat det när man höll på med variatorn i höstas.
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Har fått lös variatorn nu :), den satt som fan själv.
Fick en chock när jag fick höra vad original glidklackar kostar, ca 120 kr/st !!!:eek:...bättre med original delar än några ***** kines kopior.
Men enligt mekanikerna på Hed's så behöver man inte byta ut dessa, man kan tydligen schimsa ut dem när de börjar bli slitna....om man hade vetat det när man höll på med variatorn i höstas.

Jag anade det... 120kr/st för de där glidklackarna. Man blir f-n mörkrädd. Vore kul om dom nån gång kunde redovisa vilka påslag dom har. Man kan ju iofs jämnföra vad delarna kostar i USA och dom överlever ju med deras påslag.

När du shimsar se bara till att det inte "nyper" i glidbanorna. Han verkar glömma att säga det.

Sen så är jag lite skeptisk till shimsningen för det är lätt att klackarna vill vrida sig. Vill det sej illa så är det risk för att spindeln rycker och då far en massa andra grejjor och då min vän kan jag lova att det blir riktigt svindyrt.