va i helvete?!

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
"Chockhöjda böter för terrängkörning i fjällen

Norrbotten 29 mar 08:35

Böterna för att köra terrängfordon på kalfjället bör höjas från 1200 kronor till norska nivåer på 5000-10000 kronor. Det anser fjälldelegationen som nu lämnar sin rapport till regeringen, enligt SR Jämtland. Delegationen vill också att övervakningen förstärks"

de va bara de här som fattades. att sverige ska införa samma sjuka regler som i norge. är nog ***** less att inte kunna köra mer en 30 meter utanför leden när ja är i norge.
ok, de är inte så stränga regler i sverige än, men de lär ju bli när alla kontorstomtar gör allt för att få bort skoteråkare från svenska fjällen.

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Tror att de där skulle kunna avskräcka folk från att köra i förbudsområden. Eftersom polisen inte är ute så ofta så kanske de där skulle funka för OM dom tar dig...då svider det i plånboken.. Vet dock inte hur de ser ut på fjället och hur man kör osv. då jag aldrig vart där och kört :p

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Jag tycker faktiskt det är helt rätt, Eftersom vissa ungdomar helt klart inte respekterar lagen, kanske blir förändring.

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Jag tycker faktiskt det är helt rätt, Eftersom vissa ungdomar helt klart inte respekterar lagen, kanske blir förändring.
hrm, ungdommar? är nog inte bara dom...

håller med et250, är väl skadligare att köra i skogen än på kalfjället? jag menar vad finner man på ett kalfjäll förutom ripor och renar, sen även nån enstaka lo lr järv och räv men det är inte ofta. Det är ju i skogen som största andelen djur håller till.

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Själv tycker jag att det är en bra ide. då kan vi visa för sholmarna och andra(både skid och skoteråkare) att det faktiskt finns kraftiga regler som vi måste följa. För om alla skoteråkare kan hålla sig utanför förbudsområderna så har vi faktiskt bra argument för att vi ska få ha våran fria åkning kvar.

Gnäller en skidåkare i tex sälen som åker på skoterspår så är det bara att vänligt säga att norr om riksväg 71 (i samma område bara några hundra meter norrut) så finns det ett väldigt bra skidledssystem med totalt skoterförbud men att här söder om riksväg 71 så är skotrar faktiskt tillåtna.

Tänk er hur det skulle kännas för en "grinig" turist som inte gillar skotrar eller ljud att bli tillsagt av samma persson som denne just hyttade med staven åt, att det finns väldigt fina områden just bredvid där denne är helt befriad från "odjud"

Med detta menar jag att om vi spelar våra kort rätt så kan vi gjädja skidåkarna och andra väldigt mycket genom att tipsa dem om dessa områden medans den största delen är fortfarande tillåten för skoter. för hur många skidåkare är det som klarar av att åka en 9 mil lång sträcka över 3 fjäll eller mer på en och samma dag?

Tänker man på detta sätt så tror jag att förbudsområdena kommer att bli mer igenomtänkta och för oss få ett namn "skidåkar område" vilket inte kommer ha samma klang samtidigt som vi andra fortfarande får ha väldigt kul i de största delarna av fjällen mm.

själv älskar jag skoter och motorfordon och hatar verkligen folk som slänger ur sig saker som att det "bara förstör för miljön och oss som inte är vandaler" bara en tankeställare inget annat :)

Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Det här är väl bara början, inom kort spär dom väl på med en massa andra lagar, begränsningar och böter så att vi har det värre än i Norge.

Tycker för övrigt att alla sorters böter borde vara beroende på vilken inkomst man har. Tex om man får böter på 10 papp och har en månadslön på runt 40-50 tkr efter skatt så märks det väl knappt, men däremot om man har en månadslön på 10 tkr, DÅ svider det..

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Tamefan på tiden....

Att dom höjde böterna på en herrans massa lagar i somras tycker jag är helt rätt då kanske folk följer dom.
Om man är så dum i nyllet så man inte förstår vad ordet förbud står får så kan det vara på tiden o söka till grundvux.

Förbud är till för att följas det är mäniskor som bryter dom som ger oss seriösa skoteråkare ett helvete att debater om skoterfrågor.
Så kan någon stockholms fjant få semester förstörd med 12000 i böter för att pundaren inte kan följa regler så komer jag jubla.

Dock surt om man kör fel och hamnar i förbudsområdet men å andra sidan så kan man kanske folk blir motiverade o lära sig att naviger efter karta o kompass.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ja vad bra att björn pettersson vart med o föreslagit det via sitt eget snofed, men han har nog fått något för det.
dags att störta regeringen o bränna mijö mupparna på råolje bål :D