Racing-454 ( 1998 ) Kylproblem och kokningar... ?

kAlle454

Aktiv medlem
9 apr 2007
70
0
6
haparanda
Jag har ett problem som lyder till att När jag startar skoter så hinner jag köra i ca 5 minuter sen kokar den och blir varm, Och lampan börjar lysa,Det verkar som att kylningen inte fungerar. Man måste slänge snö på motorn för att den ska bli kal. DET ÄR EN SPRILLANS NY MOTOR INTE ENS INKÖRD. den tar olja och kylningsvätska, Det verkar som att tärmostaten inte fungerar ? någån som kan Hälpa? :)

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: Lynx Racing 454 98

ta reda på öppnings temperaturen för termostaten. lägg den i en kastrull med vatten och termometer. börja koka vattnet tills du har uppnåt öppningstemperaturen. Öppnar inte termostaten är det bara kasta den och köpa en ny. Detta är ett mkt enkelt å effektivt sätt att kolla om termostaten är hel.

Ps: öppnings temeperaturen brukar vara 80*c (Celcius)

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
34
Kiruna

eller så är vattenpumpen skrot! så är de inte termostaten så vet du vart felet sitter!

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå

ta reda på öppnings temperaturen för termostaten. lägg den i en kastrull med vatten och termometer. börja koka vattnet tills du har uppnåt öppningstemperaturen. Öppnar inte termostaten är det bara kasta den och köpa en ny. Detta är ett mkt enkelt å effektivt sätt att kolla om termostaten är hel.

Ps: öppnings temeperaturen brukar vara 80*c (Celcius)
det som han säger är helt korekt förutom att termostaten öppnar vid ca 40 celcius och lampan börjar lysa vid ca 80 celcius!!!!!

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
det kan även vara att o-ringarna i toppen är dåliga eller trasiga och då läcker de kompression ut i kylkanalerna och i och med de så blir det över tryck i kylkanalerna och då cirkulerar de inte! Kolla o-ringarna och termostaten! Vatten pumpen brukar inte lägga av bara så där!