Höja / sänka boggien - SX-R

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej jag undrar hur man sänker/höjer (hur nu ni vill säga det) iallafall få högre markfrigång till fotstegen..

jag har en Yamaha SX-r, ok nu till problemet, jag kan inte borra hål längre ner i chassiet(är så långt ner det kan gå) då tänkte jag om man kan ta typ en plåt lr dyl. poppnita fast i chassiet och borra där i?!
Skulle det hålla?

Sen några tips hur man kan höja fram? köpa längre dämpare, typ rev, iq?

//Rasmus

R

Robin

Sv: Höja / sänka boggien

Dropbrackets heter det.
Och ja det håller bra, du kan även tillverka egna om du vill... kom ihåg att även sänka främre boggi fästena, vilket kan vara lite jobbigt i och med att du har pro action boggin...

mvh/robin

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Jo, de har jag inte riktigt listat ut än, men sommaren är lång! Hur tjock plåt måste jag ha för den ska hålla? ska jag förstärka den? typ kors av 2 4kantsstål svetsade på den?

Någon som har tips på och höja framvagnen?

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna

Jo, de har jag inte riktigt listat ut än, men sommaren är lång! Hur tjock plåt måste jag ha för den ska hålla? ska jag förstärka den? typ kors av 2 4kantsstål svetsade på den?

Någon som har tips på och höja framvagnen?
Du kan använda förstärkningsplåten som redan finns vid bakre boggie fästet som dropbrackets. Borra lös å nita fast lite längre ner, för att vara på den säkra sidan så sätt fast den med bultar. Även främre fästet i boggien finns de en förstärkningsplåt, den kan du flytta ner till de eventuella nya hålet du borrar en bit nedanför annars kanske chassit kan spricka vid hålen.

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6

det är ifrån min skoter bilden kommer ifrån så jag kan bekräfta att man måste bulta fast dom. körde ca 120 mil då gick nitarna av. så jag fick hämta den med släp långt in i skogen. så nu kör jag med sex bultar i varge. angående det främre hållet så borrade jag bara ett nytt håll genom förstärkningen.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Okej, men du verkade ju inte fyllt alla hål med nitar, räcker de inte om man gör det bara? förstärkte du med något mer längst ner, med tanke på att nu är det lixom, plåten-chassi-plåt.
Så den viker sig inte eller liknande? (hoppar å våldar rätt mycket)

//Rasmus:cool:

jeens

Välkänd medlem
23 maj 2006
120
0
6

jag flyttade ner plåten ett snäpp och sedan stopade jag nitar i dom hål som fanns. när dom gick av så nitade jag fast dom igen och borrade hål för bultarna. jag rekomenderar starkt att man bultar fast dom, det blir bara extra jobb om nitarna går av.
här har du några bilder på min höjning

http://www.pixbox.se/alb_show_id214654_page0.htm

på dom bilderna är inte bultarna på.

/jens

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Har en fråga till er som har höjt skotern, dvs sänkt ner boggien.
Imorgon kommer jag att göra det på min viper, 5,5 cm på bakersta fästet, 2-3 cm på mittenfästet. Behöver man sänka något längst framme vid fotstegen också? Vill inte riskera att ha skidorna i luften och flaxa runt som :aetsch:

Grisen

Välkänd medlem
28 aug 2007
148
0
6
Dalarna
Har en fråga till er som har höjt skotern, dvs sänkt ner boggien.
Imorgon kommer jag att göra det på min viper, 5,5 cm på bakersta fästet, 2-3 cm på mittenfästet. Behöver man sänka något längst framme vid fotstegen också? Vill inte riskera att ha skidorna i luften och flaxa runt som :aetsch:

Hoj!

Kan du lägga ut några bilder som inspiration på projektet?

/Grisen

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Hoj!

Kan du lägga ut några bilder som inspiration på projektet?

/Grisen
Vi fick 6-10 plusgrader här så motivationen försvann en del.
Jag skall isär med skotern direkt säsongen är över och då lovar jag att det kommer en tråd under projektdelen. För mera skoj kommer hända med vipern då :)