Hej. Köpte en Xlt sp -96 ( 597 cc ) här i vintras o nu har jag upptäckt en spricka i blocket, har rivit ur motorn och plockat isär allting för svetsning av sprickan.
Såg här någonstanns på forumet lite småprat om vevaxlarna på dom här motorerna, någonting om oljekanaler vid pte m.m? dom ska man borra upp? har någon lite mer specifik information om detta? samt att vevaxlarna kan bli krokiga?
Tycker att några lager på vevaxeln känns lite väl glappa och funderar på att byta dem. (inre samt ett yttre) Blir ju en ganska dyr historia när de måste pressas isär m.m men de är det kanske värt.har någon annan gjort det tidigare? Hur mkt landade den kostnaden på?
När jag väl har tagit isär allting så tänkte jag även ta bort lite gjutgrader m.m, finns det något mer bra att veta om dessa maskiner maskinellt?
Nu när jag ändå lägger in en tråd så kanske man kan fråga om någon har remskivan på vevaxeln ligger o skräpar? Eller kanske yttersta "plattan" på variatorn (den med massa text på) min har fått sig en liten spricka den me.
Mycket tacksam för svar!
mvh /dan
Såg här någonstanns på forumet lite småprat om vevaxlarna på dom här motorerna, någonting om oljekanaler vid pte m.m? dom ska man borra upp? har någon lite mer specifik information om detta? samt att vevaxlarna kan bli krokiga?
Tycker att några lager på vevaxeln känns lite väl glappa och funderar på att byta dem. (inre samt ett yttre) Blir ju en ganska dyr historia när de måste pressas isär m.m men de är det kanske värt.har någon annan gjort det tidigare? Hur mkt landade den kostnaden på?
När jag väl har tagit isär allting så tänkte jag även ta bort lite gjutgrader m.m, finns det något mer bra att veta om dessa maskiner maskinellt?
Nu när jag ändå lägger in en tråd så kanske man kan fråga om någon har remskivan på vevaxeln ligger o skräpar? Eller kanske yttersta "plattan" på variatorn (den med massa text på) min har fått sig en liten spricka den me.
Mycket tacksam för svar!
mvh /dan
Last edited: