Omregistrera finsk skoter

Wolfen

Medlem
23 jun 2007
24
0
1
Tjena va kostar de att omregga en finsk skoter till en svensk skoter? Å hur gör man?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Nordan:
Om alla såg det så vaför finns då detta forum?

Vi kanske borde bombo ski-doo polaris etc med våra frågor istället varje gång vi behöver veta någonting eftersom dom har bästa svaren?

Du får ta detta som du vill men jag tycker att du pillar in inlägg lite varstans bara för att inläggsräknaren ska ticka på trots att du inte har något svar på frågan som ställs

Angående kostnaden om registreringen så har jag för mig att det kostar runt 1000 lappen

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Nordan:
Om alla såg det så vaför finns då detta forum?

Vi kanske borde bombo ski-doo polaris etc med våra frågor istället varje gång vi behöver veta någonting eftersom dom har bästa svaren?

Du får ta detta som du vill men jag tycker att du pillar in inlägg lite varstans bara för att inläggsräknaren ska ticka på trots att du inte har något svar på frågan som ställs

Angående kostnaden om registreringen så har jag för mig att det kostar runt 1000 lappen
Dom ger en bara svaren som låter bäst för deras marknadsföring och erkänner inte felen som deras skotrar har. Dessutom är det 2 helt olika orsaker om att fråga om registrering och ett fel på en skoter.

Men snälla. Det där har du sagt en gång förut också, då var jag ny på forumet och kan erkänna att det blev lite mycket inlägg. Men nu får du skärpa dig om inläggsräknaren. Vem bryr sig om den? Läs denna tråd istället innan du yttrar dig igen --> http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=12173

Har yttrat mig om inläggen som skrivs där! Sånt där blir jag förbannad på som du anklagar en för, dessutom att du gör det en gång till! :mad:

Wolfen

Medlem
23 jun 2007
24
0
1
Okej 1000 kr ä ju inte så mycke, men få höra me vv om man måste beställa nå papper lr nå

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Vägverket har inte mycket med saken att göra.
Dom vet ingenting och kommer bara att hänvisa dig till Svensk Bilprovning AB.

Så ta kontakt med närmaste SBP. Tala med en besiktningsingengör.
Då får du veta att maskinen ska ha EU-godkännande. Alltså ett papper på att fordonet motsvarar tillverknings standard för EU.
Detta får man hos den svenska importören.
Dock inte hos Ski-Doo eller Yamaha.

Du ska även ha BÅDA registrerings handlingarna från Finland.
Samt en överlåtelse från den Finska ägaren.

På vissa stationer räcker det med att du har ett intyg från en återförsäljare i Finland att skotern uppfyller EU-kraven.
Men på dom flesta stationer så räcker inte detta intyg. Man måste ha ett intyg från Generalagenten. (Importören)
Eller från fabriken. Dock ska intyget vara på svenska. Alt. översatt. Något annat språk godkänns inte.

Vissa märken har i instruktionsboken ett EU-intyg för skotern.
Använd det intyget. Men då måste du ha en instruktionsbok.

Med vissa stationer menas. Övertorneå, Kiruna och Gällivare. Dessa stationer utför registrerings besiktningar på löpande band. Man har också lokal kännedom om återförsäljaren i Finland. Oftast.

Jag har varit på besiktingen vid tre tillfällen med en finsk registrerad skoter. Utan att få den godkänd. Det är inte så bara.
Men KOLLA med besiktningen på din ort. OCH TA MED ALLA DOM PAPPER SOM DOM BEGÄR. Saknar du något papper. Så kan du glömma att få den registrerad.

Kostnaden är ca 3000 kronor inkl vägning av skotern.