Värt att ha kvar en gammal skoter?

F

FlewFish

Tjena jag har som sagt en sx 600 -97 primär-variatorn gick sönder nu i vintras (bara en vikt, dock sitter skiten på plats och skotern fungerar.. Men kommer väl rasa när som helst)

Så en ny sådan kommer gå på ca 3.000:- - 4.000:-

Sen även lite andra småfix typ rem, styrstål etc...

Är det värt att satsa på skotern? Kan även tillägga att den gått 1.000 mil

R

Robin

Tjena jag har som sagt en sx 600 -97 primär-variatorn gick sönder nu i vintras (bara en vikt, dock sitter skiten på plats och skotern fungerar.. Men kommer väl rasa när som helst)

Så en ny sådan kommer gå på ca 3.000:- - 4.000:-

Sen även lite andra småfix typ rem, styrstål etc...

Är det värt att satsa på skotern? Kan även tillägga att den gått 1.000 mil
En vikt går ju inte på 3-4000kr.

R

Robin

Om du vill satsa på skotern kan du med lite tur hitta beggad variator på någon skoterskrot, olika variatorer passar säkerligen från äldre/nyare yamaha om du bara använder din helix och köper nya/ny vikt.

Det är ju svårt att avgöra för någon annan person om du ska beålla din skoter eller inte..

mvh/Robin

F

FlewFish

Om du vill satsa på skotern kan du med lite tur hitta beggad variator på någon skoterskrot, olika variatorer passar säkerligen från äldre/nyare yamaha om du bara använder din helix och köper nya/ny vikt.

Det är ju svårt att avgöra för någon annan person om du ska beålla din skoter eller inte..

mvh/Robin
jo variatorn som sitter i just nu är köpt från någon skrot nere vid STHLM... Dock har jag inte funnit någon som har inne någon i lager just nu..

Självklart är det inte lätt att avgöra varken a eller b då du inte har så mycket bakgrundsfakta..

Men av det jag skriver, vad hade just du gjort och varför? Någon idé att bränna tusenlappar på en skoter som är värd under 20k?

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det där med spruckna variatorer är ganska vanligt på yamaha 600-700cc.
ägde en sådan för en tid sedan med sprucken variator och det man sade var just att det är vanligt ,så chansen att finna en på skroten var tämligen liten
lycka till

F

FlewFish

det där med spruckna variatorer är ganska vanligt på yamaha 600-700cc.
ägde en sådan för en tid sedan med sprucken variator och det man sade var just att det är vanligt ,så chansen att finna en på skroten var tämligen liten
lycka till
I värsta fall blir det väl att köpa nytt. Men jag är så ***** osäker, hade vart skönt att köpa en nyare skoter, typ viper -01 rätt bra priser på sånna.. Alt behålla denna, byta ut lite saker... Sen spara pengar och köpa en riktig jävel direkt...

R

Robin

Beroende på vad din ekonomi tillåter så hade jag kanske behållt skotern och använt den som sekundär skoter, presis som du säger, behålla, fixa upp och samtidigt spara till nått värre.

Kanske prova yamman på vatten? :)

F

FlewFish

Beroende på vad din ekonomi tillåter så hade jag kanske behållt skotern och använt den som sekundär skoter, presis som du säger, behålla, fixa upp och samtidigt spara till nått värre.

Kanske prova yamman på vatten? :)
Mjo jag gör nog det.. Mer och mer inne på att det känns onödigt att köpa något halvdant, istället köpa en grov maskin om ett tag..

Hehe på vatten har den redan gått :D

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
håll koll på blocket, där går det ofta hitta billiga variatorer, dock kan man måsat vikta om dem men det är en billig kostnad motför nytt.