Dax För Ny Bergsklättrare

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Hej nu när summiten inte längre är kvar så är det dax att börja fundera på nästa skoter

Förra året körde jag en summit 800x 01 och hade tänkte mig att skaffa en liknande skoter (dock inte en summit pga problemen med de nyare maskinerna fram till 05)


Skotrarna jag funderar på just nu är Rmk 700 eller Viper mm 700

Är det någon här som har någon info om dessa skotrar som ni kan dela med er av vikt, framkomlighet förbrukning m.m (JA! jag har läst skoterbanken)

Har ni tips på annan skoter som också borde passa så tipsa gärna om det också

Hade tänkt mig en skoter för runt 40.000 någon tusenlapp över/under spelar inte så stor roll
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Har nu en rmk 700 -03 och är ganska nöjd med den, räknar upp nackdelarna jag kommer på, det är lättare än fördelarna.
-Vid normal körning så kommer jag ca 13 mil på en tank, vid hård körning så är det betydligt mindre.
-Mjuka kammar, rent helvete att köra i fjälls när det hårt packad snö, den vill sladda hela tiden.
-???
 
R

Robin

Rmkn är garanterat mer utav en bergsklättrare än vipern, smidigare osv.
Medans Vipern har sin motor med det trevliga trippel vrålet.
 
R

Robin

Har du kört båda?
Nej det har jag ej men enligt vad man läst sig till och hört av ägare till dessa skotrar är det jag grundar min fakta på.

Rmkn är ju mer av en ren lössnö masin, medans vipern funkar lite bättre på led.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Precis som robin säger så är vipern inte lika extrem som rmk:n. Vipern är mer en hybrid med mycket matta än en ren puderplöjjare, men den funkar dock väldigt bra ändå i pudret. Provade en förra året, enda nackdelen i mina ögon är att den inte lyfter skidorna ordentligt. Många säger att dom är tunga men de känner man inte av förrän man sitter fast med den. otroligt lättkörda!:)

//Jim
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tack för tipsen, det är mest tips från ägare och dom som kört modellerna mycket jag är ute efter

Att vipern är lite mer av en hybrid visste jag redan, jag ute efter info så som bytoken och skoter freak skriver alltså personliga erfarenheter

Så som hur dom är i snön hur viktfördelningen är något speciellt som brukar gå sönder och annat man bör se upp med etc etc
 

Supersport

Välkänd medlem
12 mar 2005
180
0
6
Har nu en rmk 700 -03 och är ganska nöjd med den, räknar upp nackdelarna jag kommer på, det är lättare än fördelarna.
-Vid normal körning så kommer jag ca 13 mil på en tank, vid hård körning så är det betydligt mindre.
-Mjuka kammar, rent helvete att köra i fjälls när det hårt packad snö, den vill sladda hela tiden.
-???
Hur lyckas du få den att dra så mycket jag har en rmk 800 -00 kommer lätt 20 mil på en tank! Den bäste skoter jag någon sin haft!
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
kompisen har en 700rmk -03 han haft sen ny, 700mil nu och ett motorras i våras, orsak okänd, han är svinnöjd med den, kammarna på mattan är lite mjuka för hårdare före, men den funkar kanon i fjädring o.s.v. han har renoverat dämparna i den i fjol.

soppa vill den inte heller ta så mkt av, runt 3liter milen mycket aggressiv körning. under 2 liter lugnare körning, bra klipp i motorn.

jag rekomenderr den starkt!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Viper mountain drar nästan ingen soppa...
Har kört väldigt många mil med en kompis som har en sådan, plus att jag kört den lite själv..
Tar sig fram bra i snön, inga direkta svagheter.. inte värst på något men bra på det mesta!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Viper mountain drar nästan ingen soppa...
Har kört väldigt många mil med en kompis som har en sådan, plus att jag kört den lite själv..
Tar sig fram bra i snön, inga direkta svagheter.. inte värst på något men bra på det mesta!
Dessutom 150+ hp :eek: med pipor och som säljs för 6.000 pix av Motorhuset i Östersund (SLP) :D :cool: . Då är det inte många som lämnar den bakom sig. Driftsäkra som faen själv dessutom.

//R
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Hej igen jag har nu även kastat in en moutain max 700 i funderingarna så tips på denna maskin vore också hjälpsamt
Åker MM700 -00 själv så en del vet man ju. ;)
Grymt allround maskin, med det skönaste motorljud som finns (förutom fyrtakt då). Behöver quick transfer rods för att lyfta framvagnen, men såna säljs av bl a www.kn-racing.se. För min egen del så var det också absolut nödvändigt att byta ut orginalskidorna då dessa är för smala för friåkning och lössnöåkning. Släpper man gasen när det är mjukt så dyker fronten gärna som ett spett. :D

Åker du inte i det allra mjukaste eller djupaste så är det inget problem men det är värt att nämna.

Orginalbestyckningen är tokfet. 142,5 på variatorsidan och 141,3 på de övriga två, bränsleskruv ut 1,5 varv och upp med nålarna 1 snäpp så snittar den gott och väl under 2 liter milen vid 90% friåkning och en hel del lek! Orginal är det svårt att få den under 2,8 liter milen.

Ett måste är också att ta bort kränghämmaren för med den så är skotern jobbig att hantera utanför leden. Men hämmaren borttagen är det som en ny skoter!:)

Vill du veta mer så pm.

Mvh Rob
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Efter brorsans orgie av fel med sin powder special så håller jag mig lite skeptiskt till Artic, iaf årsmodellerna fram till ca 04
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
har en MM 700 -00 går helbra, finns 2 svagheter och det är väl orginalmattorna på 00erna + primärvariatorerna som brukar vilja flyga i bitar,
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
har en MM 700 -00 går helbra, finns 2 svagheter och det är väl orginalmattorna på 00erna + primärvariatorerna som brukar vilja flyga i bitar,

Primärvariatorerna flyga i bitar??? :hmmmm2:
Har jag aldrig hört talas om och ej heller läst om.
Forumet på TY brukar ha med allt som kan hända och händer, men där finns inget att läsa om trasiga variatorer på någon av 700 modellerna.

Något som dock är värt att nämna är att orginalskidorna är kassa och att det blir en helt ny skoter med quick transfer rods! Dessutom kan man bestycka ned två steg och snitta 1,8 l/mil vid 80% ospårad körning och en hel del lek! Orginalbestyckad tog min vid samma körning bra precis en liter mer.

Mvh R