här är några saker som jag kopierade från en annan sida, här finns typ allt för att konvertera din 440 till en 440 me 600/800 motor!
Med tanke på hur många som frågar om 440 konverteringar så....
Efter ett samtal med Chuck AKA RevBaron på Dootalk så fick jag tillåtelse att översätta hans fina artikel om hur man konverterar sin 440x till en 440x med 600 eller 800 motor. Han är den som har överlägset mest erfarenhet av att konvertera 440 till större motorer och det han inte vet om just detta är inte värt att veta.
För det första så finns det 2 sätt att göra detta på.
Du kan använda all 440 el, kabelhärva, MPEM, Stator, Voltregulator och sen se till att få MPEM boxen omprogrammerad till rätta tändkurvan utav Race Dept i Valcourt. Eller så kan du använda dig av det dyrare men mycket bättre sättet och använda all el från den 600/800 som motorn kommer ifrån.Det är då 360W Stator, kraftigare Voltregulator, hela maskinens Kabelhärva och dess MPEM.
OM du använder 440 MPEM så kommer du INTE att få tillgång till RER eller DPM och använder du 440 stator så kommer dina lysen att bli svagare om du kör med handtagsvärmare pågrund av den bara är på 290W.
Dom tidigare motorerna funkar oavsett metod du väljer eftersom dom äldre motorerna hade samma 290W Stator som 440 har. Det är därför möjligt att köra en äldre motor med 440 elsystem. Det enda du behöver ändra är den stora statorkontakten till den nyare fyrkantiga så den passar i 440 MPEM. Återigen...du måste byta tändkurva i 440 MPEM för att kunna köra den med andra än 440 motorn.
Sen SKA du ALLTID har rätt MPEM till rätt stator. DVS... sätter du en 360W stator till en 440 orginal MPEM som är gjord för en 290W stator så kommer du att bränna MPEM boxen. Ändrar du en sak så MÅSTE du ändra allting.
En del av dom äldre motorerna har den andra fickan i blocket för att montera den andra triggerspolen om du skulle vilja ha RER med en äldre motor, återigen.. RER innebär 360W stator, RER anpassad MPEM, större voltregulator, och en RER kapabel sekundär variator , alternativt en RER helix till din TEAM.
En del håller nog inte med, men nästa steg är väldigt viktigt... SKAFFA den fullstora kylaren från den skoter motorn kom ifrån och ersätt den lilla 440 kylaren med den. Ta inte chansen att köra en stor motor med en liten 440 kylare. Utöver den större kylaren behövs dom 2 slangar som löper från kylaren till motorn. Man kan använda 440 slangarna och kylvätskebehållaren. Dock behöver du ta bort restriktorn i slangen som går till toppen och sen behövs det borras ett hål i behållarens nippelförslangen till förvärmningen av förgasarna ( under förutsättning att du har orginalförgasarna).
En 600/800 motor passar direkt på motorfästet som 440 har. Om du inte fortfarande vill blanda oljan i bränslet själv så ska du montera oljetank med tillhörande slangar till pump och motor.
Före du monterar motorn bör du montera voltregulatorn om du valt den större regulatorn då den sitter väldigt trångt till och är svår att komma åt annars.
Självklart behöver du rätt avgassystem som då kommer att passa direkt.
Du behöver bränslepumpen till 6/800'an då den bara har en utgång medans 440-pumpen har 2 utgångar.
Du kan använda 440 primärvariator men du MÅSTE byta innehåll i den till nåt som passar en 6/800motor.
Sekundären... TEAM funkar alldeles utmärkt men om du använder 6/800 MPEM MÅSTE du byta Helix till en RER-kapabel helix för att kunna utnyttja RER.
440 kontroller på styret och handtagsvärmar brytare fungerar med 6/800 kabelhärva, det enda du behöver är en ny kontakt så att du kan plugga in det i maskinens kabelhärva.
Sen... ett bra tips är att skaffa en Racinghandbok så du får koll på alla åtdragingsmoment och diverse andra saker som kan vara bra att ha.