lager i pro-x boggie

EET_FUK

Aktiv medlem
8 feb 2007
56
0
1
Leksand
Är det nån som vet vad det ska sitta för lager i vändhjulen på pro-x 600 -03,
lär vara lika i alla pro-x för den delen
I min sitter det 6004 som är 12 mm breda. på skoterdelen.com säljs hjulen med 6204 som är 14 mm breda, och dom säger att det ska vara det men om jag sätter i dem så borde det bli för trångt tycker jag.

Vore bra om nån viste vad som gäller:)

Tack poå förhand
/Martin

EET_FUK

Aktiv medlem
8 feb 2007
56
0
1
Leksand
Bytte du hela hjulen eller bara lagret?
Vart köpte du dom hjulen isf?
Dom som finns på skoterdelen.com och samsmotor.se sitter det 6204 lager i, dom är 2 mm bredare dom

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
jag köpte lagren på spectra, hjulen byttes inte för dem var fräscha

spelar det någon roll att dem är bredare ? man tycker ju inte att det ska spela någon roll

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
man får väl inte dit låsringen om dom är 2 mm bredare? för det är väl låsring i dom dära boggie hjulen ?

om inte, säg mig hur dom nu annars skulle kunna sitta fast? =p

EET_FUK

Aktiv medlem
8 feb 2007
56
0
1
Leksand
lagrena ska tydligen redan sitta på plats. men ett bredare lager tar ju upp mer plats på bakaxeln, dåblir det ju knas

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
alltså jag begriper fortfarande inte hur lagrerna sitter fast i boggie hjulen ? nån som kan förklara lite bättre?
enda sättet jag känner till är med segersäkring..

vet dock att på nån yamaha måste man köpa helt nya boggie hjul när lagrerna rasar för dom har satt dit dom pernament.. stämmer det?

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
700Deepsnowspecial: ahaa vilket rackel? händer det inte ofta att boggie hjul lossnar och sånt då?

Pitabroed: inte ska man väl sprätta tätningen på splitt nya lager, det finns redan fett i dom? sprättar man tätningen funkar den knappast lika bra.

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Hjulet sitter på en axel och lagert i hjulet, fast med en låsring.
Som på dom flesta andra skotrar. Vet inte vilken yamaha man måste köpa ett nytt hjul om man ska ha ett nytt lager.

Hmm rackel ? Har då alldrig lossnat nått för mig iaf. Och känner ingen de har lossnat hjul för heller.

Men men, slut pratat om yamaha, de var väll polaris trådskaparen ville ha hjälp med.;)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Pitabroed: inte ska man väl sprätta tätningen på splitt nya lager, det finns redan fett i dom? sprättar man tätningen funkar den knappast lika bra.
Är man försiktig med en väldigt liten mejsel eller en kniv går det hur bra som helst. Fabrikanterna brukar snåla jäkligt mycket på fett i nya lager, därför bör man göra som jag skrev när man sätter i nya.