hejsan va tror ni om denna skoter ..e lite småsugen ..skriv nå kommentarer!
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]C&A Pro AD-skidor m. 6” Stud Boy-stål
600 VES cylindrar i 440 blocket
AAEN Single-pipe
30L Wicked Racin-tank
44mm med 96st dubb fr. Stud Boy
Kapade styrspindlar
[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Innan bygget började så reggades maskinen i Sverige som en IQ 440. Maskinen har alltså gått i USA en cross-säsong så lite sliten var den i utgångsskedet. Därför strippades maskinen helt till endast chassiet återstod. Därefter började förstärkning och fix av allt som inte var i bra skick. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Målet var att bygga en IQ 600-a för en bra peng som funkar bra att åka led och leka med. Motorn revs isär för genomgång och justering av blocket för att husera 600 VES-cylindrarna. Blocket och veven i en 440 är likadant som till 600-orna men däremot vevstakarna är längre, likaså cylindrarna, därför planades överdelen på blocket tills rätt spel uppnåddes mellan kolv och topp. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Chassiet svetsades och alla lager byttes samt alla andra delar gicks igenom samt målades där det behövdes. En Wicked Racin 30+L tank inhandlades och monterades, det var från början tänkt att användas en BOSS lättviktsdyna och en Rev 440 40L tank men eftersom det nu dragit ut på tiden fick detta skippas. Montering av motorn med de nyblästrade 600-cylindrarna, topp och avgasventiler gick smärtfritt och inga problem att få in det i chassiet heller. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Boggien monterades i andra hål för att lätta lite på skidtrycket som på dessa maskiner är enormt, den hänger i princip helt på skidorna. Spindlarna kortades cirka 4 cm. Ett par C&A Pro AD 6" Stud Boy Shaper-stål monterades också. Huven lackades vit och ett större stänkskydd sattes dit med tanke på is och snöspruten som blir efter mattan och dubbarna. En AAEN singel-pipa med ljuddämparen inbyggd hittades i garaget och denna passades in utan större bekymmer, alltså ingen slutburk och extra vikt samt ett gött och lagomt sound. Ett snitt alldeles vid muffen mot grenröret var allt som behövdes. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Ett par 38mm TM förgasare borrade till 42mm lånades av Revelj Racing för att se om det fungerade. Efter lite test så går maskinen bra men svarar dåligt på gasen vid lägre varv. Rackmonterade 38mm förgasare testades istället och vilken skillnad! De bestyckades ner en hel del och efter det så går den kanonbra, rapp och varv-villig. Har nu hunnit åka ett antal mil led och den funkar nu jäkligt bra. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]C&A Pro AD-skidor m. 6” Stud Boy-stål
600 VES cylindrar i 440 blocket
AAEN Single-pipe
30L Wicked Racin-tank
44mm med 96st dubb fr. Stud Boy
Kapade styrspindlar
[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Innan bygget började så reggades maskinen i Sverige som en IQ 440. Maskinen har alltså gått i USA en cross-säsong så lite sliten var den i utgångsskedet. Därför strippades maskinen helt till endast chassiet återstod. Därefter började förstärkning och fix av allt som inte var i bra skick. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Målet var att bygga en IQ 600-a för en bra peng som funkar bra att åka led och leka med. Motorn revs isär för genomgång och justering av blocket för att husera 600 VES-cylindrarna. Blocket och veven i en 440 är likadant som till 600-orna men däremot vevstakarna är längre, likaså cylindrarna, därför planades överdelen på blocket tills rätt spel uppnåddes mellan kolv och topp. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Chassiet svetsades och alla lager byttes samt alla andra delar gicks igenom samt målades där det behövdes. En Wicked Racin 30+L tank inhandlades och monterades, det var från början tänkt att användas en BOSS lättviktsdyna och en Rev 440 40L tank men eftersom det nu dragit ut på tiden fick detta skippas. Montering av motorn med de nyblästrade 600-cylindrarna, topp och avgasventiler gick smärtfritt och inga problem att få in det i chassiet heller. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Boggien monterades i andra hål för att lätta lite på skidtrycket som på dessa maskiner är enormt, den hänger i princip helt på skidorna. Spindlarna kortades cirka 4 cm. Ett par C&A Pro AD 6" Stud Boy Shaper-stål monterades också. Huven lackades vit och ett större stänkskydd sattes dit med tanke på is och snöspruten som blir efter mattan och dubbarna. En AAEN singel-pipa med ljuddämparen inbyggd hittades i garaget och denna passades in utan större bekymmer, alltså ingen slutburk och extra vikt samt ett gött och lagomt sound. Ett snitt alldeles vid muffen mot grenröret var allt som behövdes. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Ett par 38mm TM förgasare borrade till 42mm lånades av Revelj Racing för att se om det fungerade. Efter lite test så går maskinen bra men svarar dåligt på gasen vid lägre varv. Rackmonterade 38mm förgasare testades istället och vilken skillnad! De bestyckades ner en hel del och efter det så går den kanonbra, rapp och varv-villig. Har nu hunnit åka ett antal mil led och den funkar nu jäkligt bra. [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, sans-serif] [/FONT]
Senast redigerad av en moderator: