Första skoter.

bruno1991

Medlem
11 okt 2007
36
0
1
Bångbro
Tjenare killar och tjejer.

Har precis sålt mopeden här i veckan:) .
Och nu när pengarna ligger i sparbössan och vintern börjar smyga runt hörnet är jag lite sugen på en skoter.
Det skulle bli en första skoter så det ska inte vara någon värsting.
Men jag väger ändå 90kg och är 190 lång. Så jag hade inte tänkt mig en et250 iaf.:p
Jag fick 16500 för mopeden, så nu undrar jag om någon kanske kunde tipsa om en bra första skoter för runt 16000.

Tacksam för svar. :)

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
http://www.blocket.se/vi/12910043.htm?ca=1_8_s
http://www.blocket.se/vi/13518840.htm?ca=1_8_s
http://www.blocket.se/vi/13287968.htm?ca=1_8_s

håller med andymannen om att den där som han kan vara fin
dock kanske lite mycket skruvad i.

sen är det ju så att du kanske lessnar rätt fort på en 440 modell eftersom den skriker mer än vad den går.

så en lite större hade ju inte skadat men då går de upp i pris.

på tal om pris så är det många som har drömpriser för sina skotrar.
Så PRUTA! alltid är det någon som vill bli av med den.

bruno1991

Medlem
11 okt 2007
36
0
1
Bångbro
http://www.blocket.se/vi/12910043.htm?ca=1_8_s
http://www.blocket.se/vi/13518840.htm?ca=1_8_s
http://www.blocket.se/vi/13287968.htm?ca=1_8_s

håller med andymannen om att den där som han kan vara fin
dock kanske lite mycket skruvad i.

sen är det ju så att du kanske lessnar rätt fort på en 440 modell eftersom den skriker mer än vad den går.

så en lite större hade ju inte skadat men då går de upp i pris.

på tal om pris så är det många som har drömpriser för sina skotrar.
Så PRUTA! alltid är det någon som vill bli av med den.
Tack för svar ! Synd att dom är så illa långt bort bara. Bor ju på gränsen till dalarnas län.
Ofc så försöker man pruta lite :).
Kan det här vara något ? http://www.blocket.se/vi/13680322.htm?ca=8_s . Är inte så jätte kunnig om skotrar efter som jag inte har haft någon.

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Tack för svar ! Synd att dom är så illa långt bort bara. Bor ju på gränsen till dalarnas län.
Ofc så försöker man pruta lite :).
Kan det här vara något ? Är inte så jätte kunnig om skotrar efter som jag inte har haft någon.
ja 650 har haft problem med att få bra med kylning till sista cylindern har jag för mig, annars är det vettigt med effekt för de pengar. är det usa import så har de högre hästkraftsantal, är det sverige så är det strypta maskiner men jag tror att de flesta plockat bort strypningen och så vidare.

bra skoter för billig peng, men förslagsvis skulle jag inte välja efi modellerna av denna årgång och årgången 1991, 1993. har själv haft en och den dog lite då och då av någon konstig anledning och det var ingen som hittade felet. var bara att dra igång efter ett tag men sjukt irriterande.

Så förgasare är nog det som gäller om det är en gammal skoter, mer pålitligt system än dåtida insprutningar. så en konvertering kan du göra för några tusenlappar.

Mach 1:eek:r från samma årgång är maskiner med bra effekt. men polaris har nog en bättre körställning och mer likt moderna maskiner.

du väljer nog lite själv i slutändan. men du kan gärna diskutera mer om vad som du är ute efter, yamaha är ett väldigt säkert kort driftsmässigt.

bruno1991

Medlem
11 okt 2007
36
0
1
Bångbro
ja 650 har haft problem med att få bra med kylning till sista cylindern har jag för mig, annars är det vettigt med effekt för de pengar. är det usa import så har de högre hästkraftsantal, är det sverige så är det strypta maskiner men jag tror att de flesta plockat bort strypningen och så vidare.

bra skoter för billig peng, men förslagsvis skulle jag inte välja efi modellerna av denna årgång och årgången 1991, 1993. har själv haft en och den dog lite då och då av någon konstig anledning och det var ingen som hittade felet. var bara att dra igång efter ett tag men sjukt irriterande.

Så förgasare är nog det som gäller om det är en gammal skoter, mer pålitligt system än dåtida insprutningar. så en konvertering kan du göra för några tusenlappar.

Mach 1:eek:r från samma årgång är maskiner med bra effekt. men polaris har nog en bättre körställning och mer likt moderna maskiner.

du väljer nog lite själv i slutändan. men du kan gärna diskutera mer om vad som du är ute efter, yamaha är ett väldigt säkert kort driftsmässigt.
Jag har också hört att efi modellerna inte är det bästa. Inge kul om man har dåligt batteri.
Yamaha, tex en Exciter II:a ? Eller kanske phazer.
Det är ju inte så stor pris skillnad på dom.

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
RXL:n var den första skotern med EFI.. så ifall du skulle köpa en sån tycker jag att den ska ha gasare istället..

jag tycker du ska kika på en äldra polaris Indy 500. den är billig i drift och rea billig och köpa vid vissa tillfällen. motorerna är ruskigt drift säkra. perfekt första skoter

men den andymannen skrev såg förbannat fin ut!,

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi
Jag har också hört att efi modellerna inte är det bästa. Inge kul om man har dåligt batteri.
Yamaha, tex en Exciter II:a ? Eller kanske phazer.
Det är ju inte så stor pris skillnad på dom.
v-maxarna borde du kunna få för en 16-17000 skulle jag kunna tro.

de är bra driftsäkerhet på dessa maskiner men kanske inte de roligaste att köra med. :|

Polaris 500 indy är en maskin som är jävligt billig om du kommer över en som inte är ett LIK! pipor toppar och andra inställningar är som på en 240 ungefär så de är rätt lätt att få tag i. kommer ihåg när jag hade en indy 500 så köpte jag psi twinpipor till den för 700 spänn .. och ja, den lät som en trimmad motorsåg med 500 cc motor :) hehe.. skrämde vettet ur de flesta med raka rör och ingen ljuddämpare :)

indyn är nog den mest moddvänliga av de som det pratas om. och det finns nog mest med delar till den.

men hellre en yamaha v-max än en exciter tror jag. fast smaken är som baken. :)

bruno1991

Medlem
11 okt 2007
36
0
1
Bångbro
v-maxarna borde du kunna få för en 16-17000 skulle jag kunna tro.

de är bra driftsäkerhet på dessa maskiner men kanske inte de roligaste att köra med. :|

Polaris 500 indy är en maskin som är jävligt billig om du kommer över en som inte är ett LIK! pipor toppar och andra inställningar är som på en 240 ungefär så de är rätt lätt att få tag i. kommer ihåg när jag hade en indy 500 så köpte jag psi twinpipor till den för 700 spänn .. och ja, den lät som en trimmad motorsåg med 500 cc motor :) hehe.. skrämde vettet ur de flesta med raka rör och ingen ljuddämpare :)

indyn är nog den mest moddvänliga av de som det pratas om. och det finns nog mest med delar till den.

men hellre en yamaha v-max än en exciter tror jag. fast smaken är som baken. :)
Okej.. Det är så synd att Indy femhundrorna inte finns i mina trakter :( Annars hade det nog varit ett riktigt hett alternativ..
Ja man tar nog hellre en v-max än en exciter. Men Excitern är nog lite billigare.
Men i alla fall. Är Lynx rave 670 96:a något då? Finns en inte allt för långt här ifrån. Han vill ha 20000 för den. Är inte det ett överpris?:confused: