Grym tjuvjakt på Björn !

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kan nog vara troligt att bilderna är Erik Fernström egna....Kolla in denna länk!

http://www.hundforaren.se/Webshop/Butiken.php?visaFilm=&pid=130&title=Jaktäventyr del 3

Hittade även detta:
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=830496
Bra detektivarbete Gilmour.
Att döma av översta länken, så är det är nog mer troligt att det är Fernström själv som har varit med och filmat björnjakten och därigenom deltagit i "Jaktbrottet", än att den har skett i Sverige.

Som skoterägare och boende i ett skogslän så känner man sig väldigt utpekad av Hr. Fernström i ÖP, Är detta inte snudd på ärekränkning ?
"Det handlar gemene man i skogslänen. Det finns flera skotrar i varje familj. Sett över en längre period tror jag att det här har blivit ett större problem."

Vad han verkar glömma den "gode" Fernström. är att det nog inte räcker med en snöskoter om man tänker sig gå i närkamp med en björn.
Så av självbevarelsedrift, så krävs det nog ett vapen oxå, och då menar jag inte ett björnspjut, utan minst en 6,5, med kikarsikte, så man slipper en alltför närgången närkamp. Tror inte att riktigt alla skoteråkare i skogslänen har tillgång till ett sådant vapen.

Sedan så verkar det mycket ologiskt att björnstammen ökar som den bevisligen gör, om tjuvjakten på björn är så vanlig som han beskriver.

PatrickS1

Semi PRO sledder
5 okt 2006
31
0
0
Västernorrland
hem.bredband.net
Håller med om att det verkar vara ryssar... i min värld är det varken:

äkta skoterentusiaster
genuina norrlänningar eller
riktiga jägare...

som genomför dessa bestialiska dåd. Som jag ser det ligger det i journalisternas intentioner att göra ett sk "scoop". Ett annat alternativ är att det ligger stora ekonomiska intressen bakom.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Har skrivit till Elisabet Höglund på Rapport och ställt några frågor, bla. vem det är som har tagit initiativet till repotaget, får väl se om hon svarar.

Har även mailat Erik Fernström om bilderna i repotaget.
Återkommer om jag får något svar.

Last edited:

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Här är mailet jag skickade till Elisabet Höglund och svaret:
Hej har ett par frågor angående repotaget som sändes i Rapport 2007-10-07 om tjuvjakt.
Jag skulle vilja veta varför du/ni tror att bilderna på snöskotrarna var från Sverige?

Och vem är det som har tagit initiativet till repotaget?

Om det handlar om tjuvjakt varför blanda in snöskotern?

Helgar ändmålen medlen, ni publicerar bilder som helt uppenbart inte är från Sverige bara för att svartmåla snöskotern.

Och, ja, jag vet att det förkommer tjuvjakt på björn och annat vilt med snöskoter och grymma fällor,
men det kan väl ändå inte betyda att ni som public service har rätt att ljuga och vilseleda era tittare.

Tacksam för svar
Med vänliga hälsningar

Thomas
Snöskoterägare
Norrland

Och svaret:

Bäste Thomas!

Tack för ditt mail. Jag ska svara på dina frågor. Den som tog inititivet
till
inslaget var jag själv, eftersom jag fått tillgång till Erik Fernströms
film och de, som jag ser det, upprörande bilder som fanns i denna, både på
illegal björnjakt på skoter och illegal jakt på björn med hullingförsedda
tunnor. Jag tycker, att det är av stort allmänintresse att visa upp hur det
kan gå till även i Sverige idag.

Att bilderna skulle vara från något annat land än Sverige, får stå för dig.
Den information jag har fått är att bilderna är tagna någonstans i Sverige,
jag vet dock inte exakt när. Bilderna återfinns i Erik Fernströms film och
han kommer aldrig att avslöja när och var bilderna är tagna, eftersom han
måste skydda den eller de källor, som har överlämnat bilderna till honom.
Men enligt de uppgifter jag har är bilderna tagna i Sverige. Mer än så kan
jag inte säga, vare sig till dig eller till någon annan. Som journalist
måste jag respektera källskydd och meddelarskydd på samma sätt som ¨jag
måste respektera att Erik Fernström också vill skydda sina källor.

När det sedan gäller dina frågor om själv snöskoterjakten, så måste du
förstå, att det här inslaget inte på något sätt syftade till att smutskasta
snöskotrar och snöskoteråkning i största allmänhet! Tvärtom är snöskotrar
ett utomordentligt fordon att ta sig fram med i snöig terräng. Jag åker
själv mycket skidor och det bästa sättet att göra skidspår är förstås att
använda snöskoter med spårmaskin. Så du måste
förstå, att det inte är själva snöskotrarna jag är ute för att smutskasta.
Jag
funderar själv på att köpa en snöskoter, trots att jag bor i Mellansverige.

Vad inslaget istället handlade om är illegal jakt på björn och andra
rovdjur
med hjälp av snöskoter. Det är alltså j a k t e n, inte själva
snöskotern, jag ville belysa med mitt reportage. Det är ett grovt jaktbrott
att jaga och döda björn med hjälp av snöskoter. Det känner du själv till.
Vi vet också att den här typen av snöskoterjakt förekommer i Sverige i stor
utsträckning. Det visar inte minst Brottsförebyggande Rådets senaste
rapport om jaktbrott men också den kommande Rovdjursutredningen.

Så vi på Rapport ansåg, att det är angeläget att visa upp (även i bild) hur
sådan olaglig jakt kan gå till.

Så Thomas, det är inte dig eller din snöskoter jag är ute efter. Absolut
inte. Jag tycker att du ska fortsätta köra snöskoter precis som förut. Det
är för övrigt väldigt kul, tycker jag.

Med vänliga hälsningar
Elisabet Höglund
Rapport, Sveriges Television

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Och här är mailet till Erik Fernström:

Hej Erik

Jag skulle vilja ha svar på ett par frågor angående filmmaterialet som du har gett SVT:s Rapport tillgång till.

Varför säger du att materialet är filmat i norra Sverige?

Är det kanske så att du har filmat det själv under dina resor i Ryssland?

Varför vill du smutskasta Sveriges alla snöskoterförare ?

Jag kan med säkerhet säga att bilderna på björnjakten är från forna östblocket, förslagsvis Ryssland.
Varför säger jag att det är från forna öst tänker du, det är uppenbart när man ser snöskotrarna som är med i repotaget, de är av märket Buran som är en rysk snöskoter och som aldrig har sålts utanför östblocket, och dessutom de typiskt ryska kamokläderna på förarna.

Tacksam för svar

Thomas
Snöskoterägare
Norrland

Och svaret:

Hej Thomas

Jag har aldrig sagt att det är filmat i norra Sverige. Jag har överhuvudtaget inte sagt var det är filmat.

Vad jag har sagt är att det skulle kunna vara filmat i vilket som helst av de länder på norra halvklotet där man kör skoter.

Som du vet så går snöskoterjakten till på samma sätt i alla länder .

I och med ovan har jag alltså inte haft för avsikt att smutskasta snöskoterägare i Sverige utan enbart dom som bedriver jakt med skoter i något land.

Jag kan lova dig att även ryska snöskotrar finns i Skandinavien precis som finska och kanadensiska finns i Ryssland. Verkligheten består inte enbart av det som ev står i snöskotertidningar.

Min målsättning är alltså att komma åt den illegala jakten med skoter .

Ha en bra vinter

Mvh

Erik

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Och här är mailet till Erik Fernström:

Hej Erik

Jag skulle vilja ha svar på ett par frågor angående filmmaterialet som du har gett SVT:s Rapport tillgång till.

Varför säger du att materialet är filmat i norra Sverige?

Är det kanske så att du har filmat det själv under dina resor i Ryssland?

Varför vill du smutskasta Sveriges alla snöskoterförare ?

Jag kan med säkerhet säga att bilderna på björnjakten är från forna östblocket, förslagsvis Ryssland.
Varför säger jag att det är från forna öst tänker du, det är uppenbart när man ser snöskotrarna som är med i repotaget, de är av märket Buran som är en rysk snöskoter och som aldrig har sålts utanför östblocket, och dessutom de typiskt ryska kamokläderna på förarna.

Tacksam för svar

Thomas
Snöskoterägare
Norrland

Och svaret:

Hej Thomas

Jag har aldrig sagt att det är filmat i norra Sverige. Jag har överhuvudtaget inte sagt var det är filmat.

Vad jag har sagt är att det skulle kunna vara filmat i vilket som helst av de länder på norra halvklotet där man kör skoter.

Som du vet så går snöskoterjakten till på samma sätt i alla länder .

I och med ovan har jag alltså inte haft för avsikt att smutskasta snöskoterägare i Sverige utan enbart dom som bedriver jakt med skoter i något land.

Jag kan lova dig att även ryska snöskotrar finns i Skandinavien precis som finska och kanadensiska finns i Ryssland. Verkligheten består inte enbart av det som ev står i snöskotertidningar.

Min målsättning är alltså att komma åt den illegala jakten med skoter .

Ha en bra vinter

Mvh

Erik
Det måste ju gå att på något vis via Vägverkets fordonsregister gå att få fram vilka i Sverige som är ägare av rysktillverkade Buransnöskotrar om det nu skulle råka finnas någon sådan i Sverige, kanske ett fall för polisen om dom vill klara ut ett jaktbrott ?

Finner man ingen registrerad Buran i Sverige, så har vi ju bevis på att märkning av mattorna är verkningslöst. Då tjuvjägarna med största sannolikhet även skulle strunta i att ha märkta mattor på den skoter man tjuvjagar med, då det är bevisat att man kör med oregisterade snöskotrar, trots att det sedan många¨år, är ett lagkrav på att man måste ha.

Gilmour

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Det måste ju gå att på något vis via Vägverkets fordonsregister gå att få fram vilka i Sverige som är ägare av rysktillverkade Buransnöskotrar om det nu skulle råka finnas någon sådan i Sverige, kanske ett fall för polisen om dom vill klara ut ett jaktbrott ?

Finner man ingen registrerad Buran i Sverige, så har vi ju bevis på att märkning av mattorna är verkningslöst. Då tjuvjägarna med största sannolikhet även skulle strunta i att ha märkta mattor på den skoter man tjuvjagar med, då det är bevisat att man kör med oregisterade snöskotrar, trots att det sedan många¨år, är ett lagkrav på att man måste ha.
Kan inte annat att än att hålla med dig! 100% KLOCKRENT!!

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ang. att leta fram ev. svenskreggade Buran-maskiner så borde det gå om man kontaktar det här registret som finns i Härnösand eller Hudiksvall eller vars det nu var, samma ställe man kontaktar om man har ett gammalt fordon med länsskyltar och vill ha nya registerhandlingar! Ett "vanligt" Vägverkskontor har inte möjligheten att söka på tillverkare...endast regnummer, personnummer eller chassienummer...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag tycker att nog borde väl polisen själva kunna utreda detta jaktbrott när det i filmen påstås ha hänt i Sverige. När man har pratat om att koppla in säpo för att stoppa dom illegala vargjakterna, så borde det väl vara minst lika hög prioritet på detta, dessutom då hela jaktbrottet finns på film.

Polisen kan ju själva ta fram vilka ägare som finns i Sverige på alla Buran snöskotrar, om intresse finns.
På samma sätt som dom kan ta fram alla registrerade ägare till en specifik fordonstyp som setts vid ett brottsplats, som exempelvis på alla ägare till en röd Saab 96 bosatta i Sverige.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
mycket bra initiativ Gilmour ,som sagt det var vinklat "Jag har aldrig sagt att det är filmat i norra Sverige. Jag har överhuvudtaget inte sagt var det är filmat.Vad jag har sagt är att det skulle kunna vara filmat i vilket som helst av de länder på norra halvklotet där man kör skoter.
sa man inte på nyheterna att det var i sverge man filmat :confused:
Som du vet så går snöskoterjakten till på samma sätt i alla länder .jaha du gilmour du e en av dessa skoterjägare :eek: jag vet då inte hur jakt med skoter går till och jag betvivlar att det är någon annan på forumet som gör det ,men Erik Fernström verkar ju tro att åtminsone gilmour har kännedom om detta förfarings sätt ,jag tycker att det verkar vara skotern man e ute efter ,förbjud skotrarna så dödas inga rovdjur :rolleyes: jag vill ha samma piller som de där typerna käkar,man blir en kul typ med dessa :D

respekt Gilmour

4

426H

:D :D
Bra retorik för att vända på motiv-/bevisbördan. Du borde blivit politiker Stig! ;)