MXZ 600 -99

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Har en mxz 600 -99 som gått drygt 960 mil, gjorde ett komptest på den idag och fann att kompressionen var ca 8,2 på den ena cylindern och ca 8,8 på den andra. Är det normalt med så pass stor skillnad?
Min fråga är om det är dags att byta kolvar eller om man törs köra en vinter till på dem. Räcker det att byta kolvar eller måste även nållagren bytas?
Skotern funkar bra i övrigt. Kolvarna är aldrig bytta vad jag känner till.

fanatic_power

Välkänd medlem
3 nov 2006
140
0
6
luleå
om jag hade varit du så hade jag bytt kovarna.

bättre än att chansa.

byt nållager också

sen kan du ju även kontroll mäta cylindrarna och se så dom är fina, men då måste du uppsöka nån som kan de..

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
om jag hade varit du så hade jag bytt kovarna.

bättre än att chansa.

byt nållager också

sen kan du ju även kontroll mäta cylindrarna och se så dom är fina, men då måste du uppsöka nån som kan de..
Jo kolvarna nöts och blir mindre med tiden och det medför i sin tur att kolven skramlar mer i cylindern, olika i komp kan ju just bero på att kolvringarna har gjort sitt kanske, om maskinen ej har varit renoverad så bör du helt klart byta kolvar, kontrollera även vevaxellager så att de är ok,mm

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Tack för svaren! blir nog att beställa kolvar och kolvlager.
Den tidigare ägaren hade bytt ut vevlagren så de ska vara ok, kolvarna däremot mättes upp och ansågs vara ok, men skotern har ju gått runt 200 mil sedan dess, så det är väl kolvarnas tur nu kanske :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag skulle inte köra min skoter en meter med så låg och ojämn kompression. Låter som en bra ide att byta.

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Om jag inte har har fel så får det väl skilja upp till ca 1,0 i komp mellan cylindrarna eller har jag fel? Har för mig att jag har läst det någonstans och han som köpte min förra skoter mätte kompen och han sa samma...men är inte 100% på det..

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
5% ska det skilja max mellan cylindrarna (Om du frågar mig).

Detta tillsammans med att skotern gått nästan 900 mil utan kolvbyte. Kolla kompen som vanligt. Spill sen i 2 matskedar 2-takts olja genom tändstiftshålen och kolla sen igen.

Har kompet markant gått upp så är det dags för byte av kolvar/ringar.

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Nu har jag demonterat toppen på skotern, kolvarna såg fina ut men det känndes vara ganska stort spel mellan kolv och cylindervägg. Blir nog att besälla nya kolvar nu när jag kommit så pass långt. Bra tips det där med oljan "Vidgren" det tänkte jag aldrig på att prova innan jag tog bort toppen.
Har också hört liksom du "Yunkyard" att kompen får skilja lite mellan cylindrarna, men borde inte kompen vara genomgående högre på en mxz 600 än ett snitt på 8,5 nån som vet?
Av vilket material är cylinderfodret på min skoter: nikacil?

Last edited: