Problem med d.e.s.s på min mxz 600 99, och soppa förbrukning

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tjena.

Problem 1.
Nu har jag äntligen skaffat min första skoter. Allt funkar prima förutom den här dumma d.e.s.s funktionen.
Den gör nämligen ingen nytta alls. Jag kan starta och åka iväg på skotern utan att behöva ha "nyckeln" i d.e.s.s funktionen.
Dessutom funkar det inte som katastrofsnöre. Men idag när jag var ute och åkte (11nov) då när jag skulle dra iväg efter vi fikat då ville den inte gå iväg utan låste vid 3tusen varv och jag tryckte ditt "nyckeln" ordentligt då gick han.. Så det värkar vara nått glapp nånstans

Jag har hört runt lite med kompisar och hört lite olika grejjor som att 1.chippet i nyckeln kan vara slut/trasigt (men då borde det inte gå att åka alls)
2. En liten kabelbrand eller att ett stift lossnat ur den där svarta dosan på olje tanken. (mpm eller vad den heter)

Jag ska börja felsöka nu under veckan på skolan så jag undra om det är nån som vet vart man kan börja leta för att slippa ängna hela dagar åt att inte hitta ett skit. och är det nån annan som råkat ut för samma fel
Och om jag inte hittar nått fel vad kan en ny kosta på?
Och går det att bygga ett katastrofsnöre även om man inte har nått "tändnigslås"
Är inte jätte hajj på skotrar men har inte tummen i röva heller.

Problem 2. (löst)

Last edited:

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Problem 2:

8-10 liter låter VÄLDIGT mycke!

Hur gick skotern? Den måste ju gått oerhört fett och fruktansvärt dåligt?

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
Men duuu!!..om den tar 8-10 liter per mil kan den ju fan knappt dra sig själv framåt...å måste gå som en slutkörd diesel o bara i princip gurgla av bensin..som när du kör på choken typ....kolla gasarna för tusan NUU!!

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Men duuu!!..om den tar 8-10 liter per mil kan den ju fan knappt dra sig själv framåt...å måste gå som en slutkörd diesel o bara i princip gurgla av bensin..som när du kör på choken typ....kolla gasarna för tusan NUU!!

Vet inte riktigt.. men den dra jääävligt mkt enligt mätaren ska testa köra en dag med en annan mätare och se om det blir bättre då. den vill gjärna dö på tomgången men det är nog för att den är förlåg tror jag. Nja den går som ett skållat troll även om man gasar som fasen. men ska ut och kolla imorgn om tändstiften är dyngsura vilket dom borde vara.. men ajg tror det har nånting med att man ska blåsa ur den efter sommarförvaringen och byta munstycken

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vet inte riktigt.. men den dra jääävligt mkt enligt mätaren ska testa köra en dag med en annan mätare och se om det blir bättre då. den vill gjärna dö på tomgången men det är nog för att den är förlåg tror jag. Nja den går som ett skållat troll även om man gasar som fasen. men ska ut och kolla imorgn om tändstiften är dyngsura vilket dom borde vara.. men ajg tror det har nånting med att man ska blåsa ur den efter sommarförvaringen och byta munstycken
Mätare??.... ?

Tanka fullt, kör skotern i typ 5 mil. Tanka fullt igen:

Hur mkt bensin gick det i / Hur många mil du kört = förbrukning.

Exempelvis: 10 liter soppa delat med 5 mil är lika med 2 liter milen.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Soppa förbrukning är fixxad nu. den fick känna på en rejäl urgasning och fixxa till gasvajern så nu drar den som en vettig skoter. tror det var en blandning av gammal soppa och vart stillastående länge.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Mätare??.... ?

Tanka fullt, kör skotern i typ 5 mil. Tanka fullt igen:

Hur mkt bensin gick det i / Hur många mil du kört = förbrukning.

Exempelvis: 10 liter soppa delat med 5 mil är lika med 2 liter milen.
jo vet. det är bara det att man får inte åka till nån mack i järpen så man får gå med dunkarna:p.. men det går att räkna så också.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Soppa förbrukning är fixxad nu. den fick känna på en rejäl urgasning och fixxa till gasvajern så nu drar den som en vettig skoter. tror det var en blandning av gammal soppa och vart stillastående länge.
Jag tror det var en kombination av vad du tidigare nämnt samt att du tittade på skoterns bränslemätare... Dom e väldigt oexakt och man måste lära sig hur mkt soppa man har kvar.