Pro-XR 800 Boggieproblem

Odvar

Ny medlem
15 jan 2007
4
0
1
Tjena!
Boggien håller sig inte ens uppe den översta delen av fjädringsvägen..

Vad kan vara fel??

Dämparna fungerar ok, och iövrigt ser allt i boggien helt och fint ut..

Förutom som ovan beskrivet, att första delen av fjädringsvägen är kass så fungerar allt bra..

Mvh Odvar

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
35
Prova och ställ den på plant underlag Polaris boggis brukar bete sig så där då man ställer dom på ojämt underlag. Annars vet jag inte vad det kan vara.

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
om du inte har krökt ngn axel i boggien o att den löper fint i alla rörliga ställen(fetta in den)
så kan de ju vara att den e i sådant monterat läge där den i princip står på bakre hjulet innan främre delen av boggien tar i underlaget!...många maskiner är monterade så från fabrik o det är inget fel..det blir ngt bättre skid tryck på så sätt bla.
Hoppas du fattade hur jag menar?alltså om man drar en linje mellan skidan när den står på marken o boggien som om du lyfter upp den baktill o sänker den sakta så kan du ju se vad som tar i underlaget först!!..e det bakhjulet som gör det innan boggie lägger sig plant efter underlaget så e det mest troligt inget fel...e det dock så att om du tex tippar maskinen på sidan o kan dra ut boggien ur sin egen fjärdingsväg flera centi så kan man ju misstänka ngt galet!
sätter dock en slant på att inget är galet.

lycka till

Odvar

Ny medlem
15 jan 2007
4
0
1
Pratade med lokala polarishandlaren som sa att det inte var något fel..

Bakre dämpare och fjädrar går in först en bit från boggiens toppläge.

/Mvh

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Tjena! Du kan flytta upp boggieinfästningen bak så slipper du frigången i dämpningen.
Det finns ett pilothål i förstärkningsplåten om du släpper ner boggien bak så ser du den (i alla fall på pro x2), bara att borra igenom.

Spelet beror på att maskinen står på vändhjulen bak grovt sett, men när du flyttat upp infästningen så står den plant och fjädringen blir lite hårdare men en sån maskin är till för att plågas ;)
Hoppas att den beskrivningen hjälper dig funkar för mig:)

Mvh/
Bola.....................

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Det är pga boggien är kopplad detta fenomen uppkommer. Det dröjer några cm fjädringsväg innan det främre och bakre länkaget kopplas ihop, därav glappet du (alla) har. Var prick likadant på min Pro X2, blev inte bättre av att renovera dämparna.

Om du ställer något under främre delen av mattan så den kommer upp lite så börjar fjädringen på en gång. Det är säkert bra till något, men visst känns det knepigt..

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Det är pga boggien är kopplad detta fenomen uppkommer. Det dröjer några cm fjädringsväg innan det främre och bakre länkaget kopplas ihop, därav glappet du (alla) har. Var prick likadant på min Pro X2, blev inte bättre av att renovera dämparna.

Om du ställer något under främre delen av mattan så den kommer upp lite så börjar fjädringen på en gång. Det är säkert bra till något, men visst känns det knepigt..
Hmm......LÄS OVAN!!:confused:
Mvh/
Bola.............

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.275
83
48
Övik
Hmm......LÄS OVAN!!:confused:
Mvh/
Bola.............

La till min text som ett komplement och förklaring. Man får ju tänka som så att Polaris knappast har missat att fjädringen glappar lite, det måste vara bra till något. Det blir ju viss skillnad när skotern står still på plant underlag, vilket den sällan gör när man plågar ledkörning m.m.