Arctic cat F7, Prox 600 Enduro600

jonassi

Medlem
15 okt 2007
22
0
1
Norr
Tjena
Nu äre så att jag efter ett långt uppehåll tänkte ge mig in i skotersvängen igen.
Modellerna jag håller på att titta på är årsm 04 prox 600 och F6 sen Enduro 600 03/04
Vad kan ni säga om dessa modeller positivt negativt?
Ska nämligen titta på alla tre under helgen och kommande veckan.
Något speciellt jag ska titta efter på respektive modell?
F6:an tänkte jag titta på först nu innan helgen så prio ligger på den.

Tacksam för alla svar och spontana kommentarer.

/Mvh Johan

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
F6an är ju en "modern" maskin i jämförelse, och det värdesätter jag högt - speciellt om man jämför ZR3-chassiet och F-chassiet, liksom ZX-chassie mot REV-chassie. Det är tiotals tusen kronor mer värt att känna att man har en något sånär modern maskin.

Någon speciell anledning att du inte hittar dig en F7a?

jonassi

Medlem
15 okt 2007
22
0
1
Norr
Nej det är det väl inte direkt, men hittade en F6 till hyffsat pris.
Så inget emot F7 förutom att blocket inte erbjuder någon som är inom räckhåll och pris.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nej det är det väl inte direkt, men hittade en F6 till hyffsat pris.
Så inget emot F7 förutom att blocket inte erbjuder någon som är inom räckhåll och pris.
Ju nyare, desto "bättre".
Jag är dock förespråkare för kedjehus.

Brister på tidigare årsmodeller:
- Pipan spricker
- Bulkheaden spricker
- Dynan är låg och mjuk

Brister på nyare årsmodeller:
- Boggieskenor spricker
- Diamond drive
- Fetare mappning i ECU

Jag har skrivit utförligt vad som skiljer 03 och 04 i någon tråd, antingen här eller på SnowRider.

Vad är rimligt pris och avstånd?
För en riktig norrlänning finns det inget som heter "avstånd"! =)

jonassi

Medlem
15 okt 2007
22
0
1
Norr
Ne igentligen inte, men jobbar man varje dag och ofta fullt upp på helgerna har man lite svårt att komma iväg på 30-40mils resorna :D.
Kollade upp ena skotern, det visade sig att första ägarn tävla i skotercross.
Dock ej med denna maskin.

Tacksam för fortsatta svar och respons

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jag tänker itne ens fundera på att dra upp något posetift om dom andra än F6an.

Men om jag va du så skulle jag köpa en med DD, om du har råd med det. För som tidigare förespråkare, dom tog bort kedjehuset av en anledning.

Jag köpte själv en F7a för någon månad sen och är kanonnöjd med den hitentiuls. Bara kört en 20 mil änsålänge men. Funkar hur bra som helst, dock köpte jag en 03a av anledningarna att den har "roligast" mapp (har programvara, dator och kabel att ställa om ifall jag vill), samt att jag ville ha kedjehus ifall det blir så att jag bygger om den till "rem" på den sidan ocskå.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
köp en med DD.

kedjehuset tog dom inte bort för att det var bra.
Näh, för att få sälja mer reservdelar när folk knäcker BÅDE DD-huset OCH tunneln.

Är man en Svensson som inte bryr sig så mycket om hur skotern verkligen går, med utväxling i både kedjehus samt DD och även variatorer, utan fokuserar på hur mycket den låter, hur högt tillslagsvarv man har, hur mycket snö det sprutar bakom - så är väl DD vägen att gå.
Är man rik kan man ju förvisso ha DD-drevningar till förbannelse, men för pengarna till att täcka alla drevningar kan man köpa en fin andraskoter.

Vad gör man som DD-ägare om man tycker att man vill ha andra drivhjul? Drivhjul med 45mm hex växer väl inte på träd?

Och för att inte tala om de fördyrade variatortuningarna med DD...